Tegen het einde van de coalitieperiode in Rotterdam durft de VVD eindelijk zijn kennelijk drie-en-een-half jaar ingehouden ergernis over het afsluiten van doorgaande wegen in de richting van het centrum te uiten. Raadslid Dieke van Groningen vraagt per brief het nut ervan. En ook wil ze van mobiliteitswethouder Bokhove weten of het invoeren van de limiet van 30 kilometer per uur bijdraagt aan het verbeteren van luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid. Zelf weet de VVD het antwoord al: nee.
‘’Op het moment dat de doorstroming op doorgaande wegen wordt gehinderd kiezen automobilisten gewoon een andere route. En die gaat veelal door straten die daar niet voor zijn ingericht. Dat sluipverkeer brengt gevaarlijke verkeerssituaties met zich mee en dat vinden we zeer onwenselijk’’, aldus de Rotterdamse VVD-fractie in het zicht van het einde van deze coalitie, die ze zelf formeerde.
De snelheid van 30 kilometer per uur is in steden slechter voor het klimaat dan het rijden van 50 kilometer per uur. Tot deze conclusie kwamen mobiliteitsexperts van TNO en de ANWB na onderzoek van ingenieursbureau Sweco. Het onderzoek wees uit dat deze langere reistijd ervoor zorgt dat de motor een langere tijd aan staat met meer emissie tot gevolg.
Daarnaast geeft de ANWB aan (aldus raadslid Van Groningen) dat het verlagen van de snelheid ook niet zorgt voor een veiligere verkeerssituatie. ‘’Ten eerste omdat mensen zich niet aan de snelheidslimiet houden en daarnaast mensen gebruik gaan maken van sluipverkeer door woonwijken. Dit zorgt voor meer verkeer in woonwijken, waar kinderen spelen met alle gevolgen voor de veiligheid van dien’’, aldus Van Groningen.
De Rotterdamse VVD wil daarom van wethouder Bokhove weten of ze dat sluipverkeer eigenlijk wel in de gaten heeft en wat ze er alsnog tegen gaat doen?