'Waarom akkoord met de semi-afbraak van de RET?'

25 March 2021, 01:09 uur
Politiek
mainImage
Ingezonden

Geschrapte buslijnen, minder tram- en metroritten, geen conducteur op de tram.

Raadslid Bart van Drunen van Leefbaar Rotterdam maakt een opsomming van wat de reizigers in het regionale openbaar vervoer te wachten staat als het kabinet niet meer geld beschikbaar stelt nu de gezamenlijke gemeenten via de Metropool Rotterdam Den Haag (MRDH) in vrijwillig samenwerkingsverband hun lege zakken hebben laten zien.

Tijdens het digitale actualiteitendebat donderdag gaat Van Drunen aan de Rotterdamse mobiliteitswethouder Bokhove vragen of zij wel alles-op-alles heeft gezet om het leed voor Rotterdam te verzachten. ‘’Waarom is ze uiteindelijk overstag gegaan en heeft ze ingestemd met een semi-afbraak van de RET?’’, luidt de aankondiging van de fractie van Leefbaar Rotterdam op het debat.

‘’De wethouder stelt dat dit met “veel pijn” is besloten en dat de RET (en dus ook Rotterdam) harder dan andere gemeenten worden geraakt. Dit voelt wrang’’, zegt Van Drunen. ‘’De busvoorzieningen van onze gemeente worden rigoureus en rücksichtslos wegbezuinigd. Bovendien wordt er ook ingeboet op de veiligheid van onze Rotterdammers die het OV gebruiken. Voor ons is dat onacceptabel voor ons.’’