Raadslid Tanya Hoogwerf is benieuwd hoe onderwijswethouder Kasmi van Rotterdam in 2020 is omgegaan met het door het Rijk beschikbaar gestelde coronasteunbedrag en hoe hij dat heeft uitgesplitst in externe bijles, huiswerkbegeleiding, zomeronderwijs, examentrainingen, onderwijsassistenten en deskundigheidsbevordering.
Ze benoemt specifiek die keuzes omdat gebleken is dat scholen in andere steden delen van de beschikbaar gestelde miljoenen hebben uitgegeven aan de externe inkoop van bijles, huiswerkbegeleiding en examentraining, waarmee publieke middelen zijn besteed aan externe onderwijsbureaus en commerciële partijen, ten koste van het reguliere onderwijs.
Hoogwerf begrijpt die noodgreep, te meer omdat de subsidie vrij te besteden was, maar helemaal in de haak vindt ze het niet. ‘’Nu commerciële onderwijsbureaus er een zak geld bij hebben gekregen, is het goed mogelijk dat de positie van het onderwijs als werkgever daarom ook veranderd. Dit vinden wij zorgelijk’’, zegt ze.
Hoogwerf: ‘We ontvangen signalen vanuit de schoolbesturen dat zij grote moeite hebben met het werven van leerkrachten voor de extra werkzaamheden in het kader van dit programma. Daarom kunnen scholen buiten schooltijd om middelen inzetten om de vaardigheden van leerlingen bij te spijkeren, maar dit mag geen verdienmodel op zich worden.''
Leefbaar Rotterdam vindt dat schoolbesturen meer geld zouden moeten besteden aan het verbeteren van de eigen organisatie, bijvoorbeeld door in kleinere groepen te gaan werken, extra onderwijsassistenten in te zetten of het team te professionaliseren.’’