Welke auto's mogen straks nog het centrum van de stad in?

16 July 2021, 01:56 uur
Politiek
mainImage
Witte de Withstraat

Dat in het centrum van Rotterdam het net zich beetje bij beetje sluit rond het aso-verkeer, dat is duidelijk gemaakt met het afsluiten van de Meent. Overal trouwens waar terrassen zijn en jonge automobilisten met hun bolides kunnen komen flaneren, daar worden vanaf nu piketpalen geslagen. Het stadsbestuur wil dat het afgelopen is met de rondjes draaiende auto’s met hun knalpijpen. 

Dat het showverkeer zich als gevolg van de afsluiting van de Meent nu heeft verplaatst naar de Aert van Nesstraat en de Karel Doormanstraat, dat was ingeschat (zei burgemeester Abouteleb). De VVD en Leefbaar hoefden zich daar dus ook geen zorgen over te maken, want er komen mobiele flitspalen en geluidsdetectoren. Ook elders in de stad. De naam van het Scheepvaartkwartier viel. De Parkkade. De Zwart Janstraat (Aboutaleb zei Jan Swartstraat) en wethouder Bokhove had ook de Benthuizerstraat in het vizier. 

Volstrekt onduidelijk bleef overigens wel wie er verder in het centrum van de stad de dupe worden van al die maatregelen.

‘’Ja, je kan de Meent niet afsluiten zonder dat anderen daarvan last hebben’’, zei de burgemeester, die samen met de politiebaas en de officier van justitie de na 3,5 jaar onder hevige kritiek bedolven verkeerswethouder Bokhove kennelijk te hulp is geschoten. Met andere woorden: de goeden moeten onder de kwaden lijden. ‘’Alleen nog bestemmingsverkeer’’, hoorden de VVD en Leefbaar de wethouder zeggen, zonder zich overigens af te vragen welke auto’s daarmee bedoeld werden. De vrachtwagens die winkels bevoorraden? De auto’s van raadsleden, die onder het Timmerhuis parkeren? Of blijven ouderen, die slecht ter been zijn en geen gebruik willen maken van het ov, toch nog welkom in het centrum?

‘’Wandelen en fietsen’’. Ook de burgemeester koos in zijn woorden partij voor de fitste Rotterdammers. ‘’Ja we gaan voor een autoluw centrum’’, hypnotiseerde D66-raadslid Van Wifferen het debat en verweet en passant VVD en Leefbaar hypocrisie, omdat die partijen wel tegen het aso-verkeer zijn maar er de Meent niet voor willen sluiten. ‘’Een autovrij centrum’’, vond GroenLinks-raadslid Leewis in een wedstrijdje: baas boven baas. En Segers-Hoogendoorn (CDA)? Hij kende alleen mensen die ‘’hartstikke blij waren met het afsluiten van de Meent.’’ Drie jonge fietsers.