Wethouder begrijpt dat RET ritten moet schrappen

5 December 2020, 17:34 uur
Politiek
mainImage
RET - Rick Keus

Het schrappen van de minst rendabele RET-ritten is een doorn in het oog van de PvdA en het CDA in Rotterdam, maar vindt wel begrip bij mobiliteitswethouder Bokhove. ‘’Het gebruik van het OV ligt nog steeds veel lager dan normaal: 45% in begin oktober. Daarom zijn tijdelijke maatregelen nodig zijn om kosten te besparen’’, zegt ze.

Maar er speelt nog iets anders: het gelijktijdig verhogen van de tarieven. Ook daar zeggen de raadsleden Tak en Segers-Hoogendoorn zich zorgen over te maken. Niet in de laatste plaats voor de OV-gebruikers, die in de kleine kernen van Rotterdam wonen, zoals Rozenburg.

‘’Uitvallende ritten en een verhoging van tarieven op het openbaar vervoer kan grote consequenties hebben voor mensen die geen auto hebben en volledig afhankelijk zijn van het OV. Dit treft juist de mensen met een cruciaal beroep of kleine portemonnee het zwaarst’’, zeggen ze.

Met dat laatste is wethouder Bokhove het overigens vurig eens. Maar ze zegt wel te maken te hebben met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die de vervoersautoriteit is. Met andere woorden: ik ben de baas niet, want de MRDH is een samenwerkingsverband van 23 gemeenten, waaronder Rotterdam.

‘’Onze insteek in MRDH-verband was om te voorkomen dat tarieven worden verhoogd en of lijnen worden geschrapt’’, verdedigt Bokhove zich. ‘’Maar we hebben er wel begrip voor om te onderzoeken of de frequenties tijdelijk verlaagd kunnen worden.’’

Gedurende dat proces ziet ze bovendien – ondanks het verzoek van de twee raadsleden - geen aanleiding om met de vervoerbedrijven apart slimme oplossingen te onderzoeken.