Rotterdam heeft een alcoholoverlastgebied. Een nieuwe naam, maar met evenveel hinder voor ouderen die zich - ook door de aanhoudende onderbezetting bij de politie - in grote steden steeds onveiliger gaan voelen.
Het alcoholoverlastgebied in Rotterdam bevindt zich rond de Franselaan, een lange winkelstraat die de wijk Spangen met Schiedam verbindt. Tientallen straten komen op de Franselaan uit en het is er niet pluis. Belangrijkste oorzaak: winkeliers lappen de regels aan hun laars en verkopen – zelfs na de reguliere openingstijden – alcohol aan jongeren, die daarna voor veel overlast zorgen.
Naast een inmiddels ter plekke opgelegd alcoholverbod voor jongeren geldt nu ook dat nieuwe aanvragen voor een alcoholwetvergunning voor slijtersbedrijven geweigerd worden. In 2023 hebben de wijkagent en stadsmarinier al een waarschuwingsgesprek gevoerd met een ondernemer waarvan er signalen waren dat die na sluitingstijd alcohol verkocht. Verder zijn in datzelfde jaar, maar ook in 2024 controles uitgevoerd bij de overige alcoholverkooppunten op de Franselaan en ook toen zijn er overtredingen geconstateerd. Op basis van het geldende handhavingsarrangement hebben de desbetreffende ondernemers een waarschuwing gekregen en in enkele gevallen is er een bestuurlijke boete opgelegd.
‘’Welke maatregel ik neem en in hoeverre ik kan doorpakken is afhankelijk van het type onderneming, de ernst van de constatering of het incident en van de tijd die is verstreken sinds het voorgaande incident of overtreding’’, heeft wethouder Lansink-Bastemeijer laten weten aan de fractie van de VVD, die van tijd tot tijd rondneust in het gebied. ‘’Ook kan ik en exploitatievergunning intrekken wanneer ik geen vertrouwen meer in de ondernemer heb dat hij op een verantwoordelijke manier zijn horeca-inrichting exploiteert. Eerder opgelegde bestuurlijke maatregelen wegen mee in de beoordeling van een nieuwe vergunningaanvraag. In dit kader wordt er ook advies gevraagd bij de politie en wordt een Bibob-onderzoek uitgevoerd. De uitkomst kan aanleiding zijn dat de ondernemer geen vergunning krijgt. Dit geldt ook als een eerdere exploitatievergunning/alcoholvergunning van de ondernemer bijvoorbeeld is ingetrokken.’’
Voor de verkoop van zwakalcoholhoudende dranken voor gebruik elders dan ter plaatse door levensmiddelenwinkels, cafetaria’s, snackbars en afhaalbedrijven is op basis van landelijke wetgeving geen vergunning nodig. Het stadsbestuur van Rotterdam heeft dus geen sturingsinstrument in handen om te voorkomen dat een ondernemer zich vestigt in een gebied. ‘’Maar op basis van de Alcoholwet heb ik bevoegdheden om bijvoorbeeld na meerdere constateringen van verkoop aan minderjarigen de betreffende winkel de bevoegdheid te ontzeggen om voor maximaal 12 weken zwak-alcoholhoudende drank te verkopen.’’