Mobiliteitswethouder Bokhove heeft geen grootschalige fraude of structureel misbruik van parkeerkaarten voor gehandicapten op kenteken kunnen constateren. Dat de Buitenhofstraat in de wijk Essenburg voer heeft gegeven aan het tegendeel lijkt toeval. Berekend over de hele stad is deze vorm van parkeren beperkt tot circa 1,2%.
Bokhove: ‘’In sommige straten en buurten ligt de verhouding inderdaad aanzienlijk hoger, met name bij gestapelde woningbouw, ouderenhuisvesting en senioren appartementencomplexen.’’
In de Buitenhofstraat is daar overigens geen sprake van.
Slechts circa 4% van de totaal onderzochte gehandicapte parkeerkaarten op kenteken in de stad bleek niet in het centrale systeem te zijn opgenomen. Het betrof kaarten die voor 2016 onder bevoegdheid van de deelgemeenten waren uitgegeven. Die kentekenhouders worden nu aangeschreven en indien er geen onderliggende dossiers zijn worden de GPP’s op kenteken verwijderd.
De Rotterdamse beleidsregels voor een GPP op kenteken zijn overigens wel ruimhartig en laagdrempelig. Houders van een Europese gehandicaptenkaart hebben binnen Rotterdam ruime parkeermogelijkheden tegen relatief lage kosten.
De ‘vervuiling’ bij GPP’s op kenteken is volgens de wethouder ontstaan door het ontbreken van een goede basisregistratie en onvoldoende sturing op het tijdig verwijderen van de kaarten bij mutaties, zoals overlijden, verhuizing en ongeldigheid.
‘’In dit kader zijn procesverbeteringen in gang gezet’’, laat ze weten aan VVD-raadslid Van Groningen, die met open mond van verbazing de Buitenhofstraat op de foto had gezet.