Wijkraad Feijenoord kraakt mobiliteitsplan Feyenoord City

21 February 2022, 21:09 uur
Politiek
mainImage
Politie
Oranjeboomstraat

Het mobiliteitsplan Feyenoord City rond Roseknoop, Rosestraat, Oranjeboomstraat, Station Zuid, nieuwe busterminal en Piekstraat rammelt aan vele kanten. De inschatting is dat de wijk Feijenoord met de huidig gepresenteerde plannen op vele fronten te maken krijgt met onverdraaglijke problematieken op allerlei gebied. Dat schrijft de wijkraad Feijenoord in een ongevraagd advies aan mobiliteitswethouder Bokhove.

Het Mallegatpark staat in de plannen ingevuld als toekomstige busterminal voor vele touringcars annex Urban Sport faciliteit in tijden van onbruik. ‘’Maar het Mallegatpark is één derde van al het wijkgroen in de Wijk Feijenoord. Dus is behoud hiervan voor onze wijk van evident belang’’, laat wijkraadslid Ed Arnold weten.

‘’In de plannen loopt de enige toegangsweg naar de gestelde busterminal via de smalle Oranjeboomstraat, hierbij doodlopend op het stadion. De route bij aankomst en vertrek van de naar verwachting ± 60 touringcars per event/wedstrijd loopt door het hart van onze wijk. Dit is absoluut geen optie.’’

‘’Het toekomstig beeld van enorme aantallen touringcars door ons wijkje is en blijft een bijvoorbaat ongewenste ontwikkeling. Buiten het feit dat de gedachte aan- en afvoer routes door onze wijk haar onmiskenbare beperkingen kent, zien wij in onze ergste dromen voorbijtrekkende files van zestig ronkende touringcars in de Oranjeboomstraat op aankomst- en vertrektijden tijdens events en wedstrijden. Dit mede veroorzaakt door een tegelijkertijd aankomend dan wel vertrekkend publiek met mogelijke aantallen tot 65.000 personen. Een redelijk realistisch voorzienend visioen.’’

De wijkraad Feijenoord pleit voor een alternatieve aanvoerweg onder het stadion door en/of verplaatsing van de busterminal naar de zijde IJsselmonde met directe aansluiting op de uitvalswegen.