Wijkraden worden betrokken bij het nieuwe tramplan

12 October 2022, 06:50 uur
Politiek
mainImage

De wijkraden worden binnenkort betrokken bij de verdere uitwerking van het tramplan in Rotterdam, dat aan het begin van dit jaar door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de RET is samengesteld. Hoofdthema’s zijn de verhoging van de gemiddelde snelheid van de tram, verbetering van de bereikbaarheid, afname van de exploitatiekosten en het verhogen van de kwaliteit en verkeersveiligheid voor voetganger en fietser.

‘’We staan voor de uitdaging om het tramnet mee te laten groeien met de ontwikkelingen van de stad én met de tijd. Daarbij moeten we onvermijdelijk keuzes maken die impact hebben voor individuele reizigers en omwonenden, zoals het mogelijk vervallen, versnellen of het verplaatsen van (een deel van) een lijn’’, aldus mobiliteitswethouder Karremans in een voorsprong op de participatie van de wijkraadbesturen.

Karremans noemt ook het mogelijk maken van frequentieverhogingen van de tram op die plekken waar de OV-vraag hoog is en de metro niet binnen bereik ligt. ''Dit speelt vooral op Zuid'', zegt hij. ''Maar we willen ook mogelijkheden verkennen in het Merwe-Vierhaven gebied en Nieuw Kralingen. Het gaat om het optimaliseren van de combinatie tram en P+R, zodat de tram een sterkere positie krijgt als alternatief voor (bezoekers met) de auto.’’

De rol van de tram is al eerder versterkt met de tramverbinding tussen Noord en Zuid via de Erasmusbrug, met de aanleg van nieuwe lijnen op Zuid en het toegankelijk maken voor mindervaliden van nagenoeg alle tramhaltes.