Woonstad tast in het duister of in Rotterdamse nieuwbouwprojecten een op de vijf woningen daadwerkelijk in de categorie sociaal gebouwd gaat worden.
In een recent interview zeggen Kaj Schellen en Michaël de Waal van Rotterdams grootste woningcorporatie: “In grote gebiedsontwikkelingen als Feyenoord City, Rijnhaven en Nieuw Kralingen is het hard werken en nog maar de vraag of het überhaupt lukt om 20 procent sociale huurwoningen in het program te realiseren. Zonder te vervallen in de bouw van kleine hokken”.
Dat het tweetal, verantwoordelijk voor respectievelijk buurten en vastgoed van Woonstad, niet uitsluit dat dat ‘sociale’ streefpercentage wordt gehaald, getuigt van optimisme. Want in zowel Nieuw Kralingen als Rijnhaven is het aandeel sociale huur reeds beperkt tot 10 procent. Alleen Feyenoord City zou, volgens de voorlopige plannen, die 20 procent sociaal kunnen halen. Zekerheid daarover is er echter niet.
Gemiddeld genomen is het voor de drie door Schellen en De Waal genoemde nieuwbouwprojecten dus nagenoeg onmogelijk om dat Rotterdamse ‘sociale’ streefpercentage - dat na 2026 wordt verhoogd van 20 naar 25 procent - te realiseren.
De opmerking over de - door Woonstad niet gewenste - bouw van kleine hokken herinnert aan de begin jaren ‘20 ontstane ophef over onder meer de Startmotor de Lee Towers en Our Domain. Deze projecten, bestaande uit piepkleine wooneenheden met een kale huur net onder de liberalisatiegrens (nu 880 euro) werden door toenmalig wethouder Kurvers met veel gejuich meegeteld in het sociale huursegment. Daar kwam nogal wat kritiek op. En na enige tijd vond ook oud-minister Hugo de Jonge het te gortig. De minister noemde ze nep sociale huur, die niet mocht meetellen bij de echte sociale voorraad.
Ondanks de bezwaren van de minister blijft de gemeente de Startmotor overigens nog steeds meetellen in die voorraad sociale huurwoningen.
Voor die omstreden rekenmethode kreeg wethouder Zeegers in februari zelfs officieel toestemming van de Rekenkamer, die daarmee afstapte van haar lange tijd geuite ongenoegen om particuliere huurwoningen - gaat om 32.000 woningen - bij de sociale voorraad op te tellen.
Voor het bouwen van kippenhokken á la Startmotor is Woonstad niet te porren. De 150 huurwoningen, die de corporatie zijn toebedeeld in de Codricowoontoren aan de Rijnhaven op Katendrecht, zullen dan ook beduidend ruimer moeten worden dan de studio’s in de Startmotor.
De 80 sociale huurwoningen, die Woonstad vorig jaar reeds bouwde in Nieuw Kralingen, zijn wel groot genoeg voor het keurmerk sociaal. Maar Woonstad vindt het wel jammer dat deze woningen als geluidswal dienen voor de langs deze woningen aan te leggen Boszoom. Deze weg door het Kralingse Bos wordt verlegd om plaats te maken voor het dure deel van Nieuw Kralingen, waar villa’s vanaf 750.000 euro tot meer dan 1,5 miljoen komen te staan.