De nieuwe fietsenstalling bij het metrostation en de P+R aan de Kralingse Zoom, die ruimte biedt aan 360 fietsen, wordt deze week geopend. De overdekte, gratis en bewaakte stalling is een volgende poging van het stadsbestuur van Rotterdam om de auto de stad uit te krijgen.
In beschermde termen noemt men dit: autoluw. Nieuwe verkeersterminologie, uitgevonden door GroenLinks dat gaandeweg meer te vertellen heeft gekregen in de havenstad en in 2018 het verkeer in de stad ook is gaan regelen. Bezoekers van het Erasmus MC en vooral bezoekers die de sluipwegen in Rotterdam niet kennen staan daardoor nog dagelijks in de file op de 's Gravendijkwal en de Pleinweg, omdat de gangbare tweebaansroute naar de Maastunnel tot één is teruggebracht. Zelfs Leefbaar Rotterdam heeft het protest opgegeven.
''Om de schaarse ruimte in onze binnenstad goed te verdelen en het verkeer goed te laten doorstromen is het belangrijk om de binnenstad autoluw te maken. Goede P+R-voorzieningen aan de rand van de stad, vaker fietsen en snel openbaar vervoer zijn het beste alternatief voor de auto'', vindt ook VVD-mobiliteitswethouder Karremans, die de GroenLinks-portefeuille van Judth Bokhove overnam, maar wel over het aanhoudend tragisch-te-laat komen van Erasmus MC-bezoekers wil nadenken. Dat is een stap voorwaarts, omdat GroenLinks net deed alsof dat ziekenhuis niet bestond.
Opvallend is wel dat de geregelde gebruikers van de Pleinweg en de 's Gravendijkwal steeds vaker tegen de regels inmiddels toch de vrije baan gaan gebruiken. Het heeft er alle schijn dat men ook bij de politie inziet dat het een onredelijk besluit is, dat te lang gaat duren.
Wéér een nieuwe fietsenstalling om de auto te weren
23 September 2023, 22:11 uur
Politiek
