Zebra's op fietspaden alleen bij CS en Coolsingel

12 December 2024, 17:32 uur
Politiek
mainImage
Verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer

VVD-verkeerswethouder Pascal Lansink-Bastemeijer heeft besloten om in Rotterdam de invoering van zebra’s op fietspaden te beperken tot de omtrek van het Centraal Station en de twee oversteekplekken op de Coolsingel. Alleen daar is er af en toe paniek, maar elders in de stad zijn er genoeg momenten dat wandelaars in redelijke veiligheid kunnen overstreken.

Uit onderzoek blijkt dat op bovengenoemde twee locaties fietsers inderdaadde neiging hebben om door te rijden omwille van het energieverlies (remmen en optrekken), ondanks zebramarkeringen. ‘’Maar over het algemeen betreft het éénrichtingsfietspaden waar regelmatig hiaten vallen in de stroom fietsers, waardoor voetgangers binnen enkele seconden kunnen oversteken’’, aldus de Rotterdamse verkeerswethouder, die - hem kennende - waarschijnlijk geschrokken is van het aantal uitgevoerde (en wellicht onnodige) onderzoeken dat aan zo’n uiteindelijk besluit ten grondslag ligt.

Voorbeeld. In 2023 heeft het kenniscentrum CROW in de publicatie “Verkenning Zebrapaden – aanbevelingen voor toepassing en inrichting” aangegeven dat er meer kennis nodig is over de effecten op de verkeersveiligheid van zebra’s op fietspaden.

Het CROW beval vervolgens weer nader onderzoek aan, waarbij de hoeveelheid fietsers, de hoeveelheid voetgangers, de inrichting (o.a. breedte van tussenberm tussen de rijbaan en het fietspad) en omgevingsinvloeden moesten worden meegenomen.

Waarna bleek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) nog geen onderzoek gedaan heeft naar de veiligheidsaspecten van zebra’s op fietspaden, maar wel in bredere zin (op de rijbaan). En daar geven ze aan dat het lastig is valide conclusies te trekken over het effect van zebramarkeringen, en dat een positief effect te bereiken is met aanvullende maatregelen zoals bebording en snelheidsremmers (verkeersplateaus of drempels). Kortom, chaos. Duur ook.

‘’In afwachting van vervolgonderzoek op landelijk niveau is de gemeente Rotterdam voor nu niet van mening dat meer zebrapaden op het fietspad bevorderlijk zijn voor de verkeersveiligheid. Oogcontact en hoffelijkheid tussen voetgangers en fietsers blijft daarom cruciaal om - ook waar het druk is - een veilige verkeerssituatie te behouden’’, aldus Lansink-Bastemeijer, die dus kiest voor normaal contact tussen mensen en van al die onderzoeken hoogstwaarschijnlijk en onbevestigd het lendenwater krijgt