De fractie van Leefbaar Rotterdam is stil over de invoering van de zero-emissiezone die per 1 januari van dit jaar binnen de ring van de stad is ingevoerd en waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof. Het kost de kleine ondernemer een vermogen, maar ook de VVD en Denk zijn als rechtse partij stil. Dat komt omdat Rotterdam een vierde coalitiepartner heeft (D66) en die vindt dat bestel- en vrachtauto's die schadelijke stoffen uitstoten geweerd worden. Zo komt een coalitie tot stand.
In de stad Den Haag zit de partij van Richard de Mos (Hart voor Den Haag, politiek nagenoeg een evenbeeld van Leefbaar Rotterdam) in de oppositie. Waarmee kritiek op de zero-emissiezone aanmerkelijk makkelijker kan worden uitgeoefend. De Mos en Vrienden zijn zelfs fel tegen deze maatregel, ook omdat die de hele kuststrook betreft.
"De zero-emissiezone duwt lokale ondernemers richting de afgrond. Deze buitenproportionele maatregel zorgt ervoor dat bijvoorbeeld dieselauto’s, essentieel voor het dagelijks werk van aannemers, loodgieters en klusbedrijven, de stad niet meer mogen betreden. De aanschaf van elektrische busjes is een economische ramp voor onze ondernemers", zegt Hart voor Den Haag-raadslid Carlos Martinez van Andel.
Waarna hij een voorsprong neemt op de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026: ‘’De zero-emissiezones zijn wat ons betreft onbespreekbaar. Wij zullen nooit instemmen met voorstellen die Den Haag omtoveren tot spookstad. Mocht deze uitbreiding onverhoopt toch een meerderheid halen dan draaien wij het in 2026 weer terug.’’
In Rotterdam kan dit ook zomaar gebeuren.