50Plus in Rotterdam heeft geld gevraagd voor een campagne om ouderen te waarschuwen voor de gevaren van social media. En naar inschatting geen lullige campagne, met hier en daar een stickertje, boarding en rond gebrachte krantjes, maar een campagne die aan geen enkele oudere voorbij gaat. Als het moet via de Sterreclame, met een bereidwillige bekende Nederlander van hun eigen generatie in de hoofdrol, want alleen ouderen kijken nog tv.
‘’De lockdown heeft ervoor gezorgd dat steeds meer ouderen gebruik zijn gaan maken van het internet en Social Media in het bijzonder’’, weet de Rotterdamse fractievoorzitter Ellen Verkoelen, ‘’Maar helaas is ook digitale fraude via Social Media sterk toegenomen. Op 1 oktober dit jaar al vier keer zoveel meer meldingen van Whatsappfraude als in heel 2019. Er is met 1154 meldingen voor 3,3 miljoen schade geleden door de ouderen.’’
Omdat vooral 55-plussers gewillige slachtoffers worden van deze fraude, omdat ze digitaal onervaren zijn en de gevaren niet of te laat herkennen hoopt Verkoelen dat links en rechts in de Rotterdamse gemeenteraad haar donderdag steunt om het stadsbestuur een campagne te fourneren.