Als het kabinet 110 miljoen euro bezuinigt op het openbaar vervoer komt de bouw van 300.000 woningen in gevaar. De nieuw te bouwen woningen moeten goed bereikbaar zijn. Zonder goed ov is dat onmogelijk. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam roepen het kabinet dan ook op af te zien van de voorgenomen bezuiniging.
“Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave: in de metropoolregio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag moeten 500.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Zonder goed openbaar vervoer dreigt de realisatie van 300.000 woningen vast te lopen. Reizigers moeten zich kunnen verplaatsen naar werk, school en zorg. Zonder ov stokt de ontwikkeling van deze nieuwe woongebieden.”, zegt de voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, burgemeester Jan van Zanen.
Voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, wethouder Melanie ter Horst: “In het regeerakkoord zegt het Kabinet in te zetten op betrouwbaar en betaalbaar ov, helemaal voor de regio. Geldt dat nu niet voor gemeenten zoals Edam-Volendam, Voorne aan Zee of Landsmeer? Deze plannen laten jongeren, ouderen, mensen met een mobiliteitsbeperking en iedereen die het ov hard nodig heeft in de kou staan.”
De impact van de korting van 110 miljoen euro op de Brede doeluitkering (BDU) is volgens de beide vervoerregio’s desastreus: vertraging in de woningbouw, verslechtering van de mobiliteit en een klap voor de bestaanszekerheid van tienduizenden reizigers.
Betaalbaarheid onder druk
De betaalbaarheid van openbaar vervoer staat al onder druk. 10% van de volwassen Nederlanders ervaart nu al problemen om zijn of haar reiskosten te betalen. Een verdere verslechtering van het ov-aanbod betekent dat rijden met metro, tram of bus 12% duurder zal worden. De korting zorgt voor een neerwaartse spiraal: duurder en minder ov betekent minder reizigers, wat leidt tot hogere tarieven en een verdere afname van het aanbod.
Economische schade en meer files
Het openbaar vervoer speelt een cruciale rol in de economie. Bedrijven en werknemers zijn afhankelijk van goed functionerend ov om zich te verplaatsen. Daarnaast helpt het ov om de drukte op de wegen beheersbaar te houden. Als forenzen en studenten noodgedwongen de auto moeten nemen, zal dit leiden tot meer files, hogere CO2-uitstoot en extra stikstofproblemen.
Onvoldoende middelen voor vervoerregio's
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam zijn financieel volledig afhankelijk van de BDU en hebben geen eigen inkomstenbronnen. De afgelopen tien jaar is de BDU al met 15% uitgehold door onvoldoende indexering. Een extra korting van 10% betekent een ongekende verslechtering van het ov-aanbod in deze regio’s.
Massale steun voor behoud ov
De oproep om de BDU-korting in te trekken wordt breed gedragen. Bijna 40.000 mensen hebben inmiddels een petitie ondertekend tegen deze bezuiniging. Het kabinet kan de maatregel nog intrekken. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam roepen staatssecretaris Jansen (PVV) op de nationale ambities op het gebied van woningbouw, bereikbaarheid en duurzaamheid vol te houden en daarom af te zien van de korting van 110 miljoen euro. Als dat niet gebeurt, komen er stevige acties.