Code Oranje voert campagne op de markt in Spijkenisse

6 March 2021, 18:46 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Digitaal Dagblad / Michael de Vogel
Tanya Hoogwerf van Code Oranje.

De nieuwe politieke partij Code Oranje van Richard de Mos heeft zaterdagmiddag campagne gevoerd op de markt in Spijkenisse. De opkomst van deze 'aanhang' stond alleen enigszins in een schril contrast met de opkomst bij de manifestatie van twee weken terug van Forum voor Democratie.

De manifestatie was mede georganiseerd door de lokale Volkspartij Nissewaard, onder aanvoering van fractievoorzitter Peter van der Velden, die tevens kandidaat Tweede kamerlid is voor Code Oranje. "Met vrijwilligers zijn we al weken bezig met flyeren en posters ophangen in Nissewaard. En Tanya (Hoogwerf red.), die lid is van Leefbaar Rotterdam en campagne voert voor Code Oranje, wilde een keer tijdens de campagne ergens een visje eten. Dus heb ik dat balletje opgegooid om in Spijkenisse te doen. En zodoende hebben we dit voor elkaar kunnen boksen met dank ook aan de vrijwilligers. We hebben nu de kans om als lokale politici ook een man of vrouw straks in Den Haag te hebben."

Code Oranje heeft duidelijke standpunten zoals: pal staan voor de rechtsstaat en vrijheid van meningsuiting, koester het MKB en de ZZP'ers. Hoogwerf stelt duidelijk wat haar nieuwe partij kan toevoegen. "En dat is pragmatisme. Kijk meer naar zaken die in de praktijk spelen en daar moet je op anticiperen", stelt de politica duidelijk. "In Den Haag is er te weinig knowhow over wat er exact speelt op lokaal niveau. En ik denk dat we daarin een aanvulling kunnen zijn."

Horeca

In deze coronacrisis is er veel te doen over de maatregelen, steunpakketten maar vooral over de aanpak en het beleid van de landelijke overheid. Deze liggen onder een vergrootglas. Sommige sectoren lijken te worden 'vergeten' waaronder de horeca. Hoogwerf heeft daar een duidelijke mening over. "Praat met deze mensen en maak ze onderdeel van de oplossing. Momenteel wordt de horeca te veel naar de achtergrond gedrukt.Wij hebben niet voor niets kortgeleden een masterplan gelanceerd om de horeca onderdeel te laten worden van de oplossing", merkt zij op. "En dat plan hebben we heel doordacht en onderbouwd samengesteld met één van de grootste horeca-tycoons van het moment. Dan heb ik het over Khalid Oubaha, waarmee we nauw samenwerken."
In het 'Marshall-plan' zijn tien punten opgenomen, die de door de strijd tegen het coronavirus zwaar getroffen sector moeten redden. Ruimhartige compensatie is daarin één van de speerpunten. "Ik denk dat we daarmee echt wel een sterk plan hebben. Horeca lijdt nu te veel en er wordt nauwelijks naar hun suggesties geluisterd," besluit Hoogwerf.

Toekomst

Op 17 maart zal er een beslissing vallen in de strijd om de plekken in de Tweede Kamer. In de peilingen staat Code Oranje, die op de kandidatenlijst ook prominente namen heeft staan als Richard de Mos, strafrecht-advocaten Peter Plasman en Sebas Diekstra en sportverslaggever Koert Westermann, momenteel op één zetel, maar de campagne is nog in volle gang. Wanneer Hoogwerf wordt gekozen voor de kamer, dan zal zij haar positie in de Rotterdamse gemeenteraad loslaten.
"Daar ben ik vanaf het begin heel duidelijk in geweest. Wanneer ik Kamerlid wordt, dan lever ik mijn raadspositie in. Je kan niet beide doen met de volle honderd procent. Half-half werkt gewoon niet."