Meer dan 35% van de toegevoegde waarde van de Rotterdamse economie is afkomstig van ondernemers in de digitale economie. Ondernemers die voor het grote publiek meestal onzichtbaar en bescheiden hun werk doen. Hun werk is online en wordt internationaal verkocht via het internet. De digitale economie is niet vanzelf zichtbaar in het straatbeeld. Hoog tijd voor meer zichtbare trots dus tijdens de eerste editie van de Maand van de Digitale Economie.
Wethouder Robert Simons (o.a. Economie): “De Rotterdamse digitale economie groeit in een razend tempo – en daar mogen we trots op zijn. In de maand mei zetten we vol de schijnwerpers op onze digitale ondernemers, onder meer met een eigen podcastserie. Daarin delen zowel gevestigde koplopers als jonge pioniers hun inspirerende verhalen. Zo laten we zien hoe innovatie hier leeft, hoe ondernemers elkaar versterken in de digitale transformatie én hoe wij als gemeente hen daarin ondersteunen. Rotterdam is klaar voor de digitale toekomst – en die bouwen we samen!”
Jaarlijkse groei zet door, ook internationaal
De digitale economie in Rotterdam is groter dan ooit en groeit jaar op jaar stevig door. Rotterdamse MKB-ondernemers zien hun mogelijkheden groeien door gebruik van technologische ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld AI, quantum technologie en immersieve technologieën zoals VR en AR. Door de beschikbaarheid van hoogwaardige ICT-infrastructuur en service providers in Rotterdam kunnen bedrijven hun digitale producten en diensten concurrerend internationaal vermarkten.
De digitale economie raakt alle ondernemers
Zo is er de sector van de ‘echte’ ICT-bedrijven die software en ICT-diensten leveren. Van kleinere ondernemers die lokale MKB-bedrijven ondersteunen met IT-beheer tot grote cloudhosting en datacenters. In de gemeente Rotterdam zijn meer dan 5.000 van deze bedrijven actief. Zij vormen het solide fundament waarop andere sectoren hun bedrijf kunnen bouwen.
Daarnaast zijn er de koplopersectoren die een volledig digitaal bedrijfsmodel kennen. Rotterdam is sterk in de combinatie van creativiteit en ondernemerschap. Zoals de sector van ‘digital agencies’ met meer dan 1.500 arbeidsplaatsen. Op vrijdagavond 16 mei openen meer dan 50 Rotterdamse bureaus hun deuren tijdens het evenement Agency at Night. Bezoekers worden deze avond ondergedompeld in de meest indrukwekkende creatieve ontwerpen die deze bureaus ontwikkelen voor internationale merken. Voorafgaand aan dit evenement vindt op maandagavond 12 mei de Creative Talent Night Award plaats, waarbij opkomend talent in de schijnwerpers wordt gezet.
Op 27 en 28 mei verzamelen alle Nederlandse gamebedrijven zich in het WTC voor het evenement Indigo Showcase. Rotterdam kent meerdere internationaal bekende game development studio’s. De komst van Indigo Showcase naar Rotterdam is een aanjager voor deze sector. De Rotterdamse digitale economie en het internationale profiel als creatief ondernemende stad nodigen ook grote merken uit tot samenwerking. Het videoplatform Twitch organiseert op 31 mei en 1 juni voor het tweede jaar hun wereldwijde evenement TwitchCon in Ahoy. Meer dan 10.000 internationale streamers en content creators komen dat weekend samen om elkaar te ontmoeten en te genieten van Rotterdam.