Deel 'oude' spoorbaan Waalhaven Noordzijde verwijderd

10 March 2025, 17:58 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
LMOFOTO

Veel treinen reden er al niet meer op deze spoorbaan op de Waalhaven noordzijde aan de straatkant. Het was vroeger een belangrijke aan- en afvoerroute over spoor voor de diverse havenbedrijven op Waalhaven Nz. Lange tijd stond er aan de kop van de Waalhaven Nz. met de Sluisjesdijk een grote zoutloods die afhankelijk was voor aan- en afvoer van deze spoorverbinding.

Ook de kant van de Sluisjesdijk had toen nog een spoorverbinding naar de diverse bedrijven. Dat gold overigens ook voor veel andere plekken in de stad o.a, Katendrecht, Hillesluis, Feijenoord met o.a. het Spoorweg- en Binnenhavengebied, en op de rechtermaasoever de Lloyd- en Mullerpier en het Vierhavengebied.

Op het stuk Waalhaven Nz. worden op dit moment de rails en de spoorbielzen verwijderd, straatmakers zijn bezig met bestrating van vele honderden meters. Er blijft overigens wel een spoorverbinding bestaan naar de directe havenkant aan de Waalhaven Nz. een kant waar vaak grote mammoetschepen en offshore-installaties liggen die afhankelijk zijn van het spoor in verband met logistieke ondersteuning. Het rangeerterrein aan de Waalhaven Oostzijde blijft intact en is vaak parkeerplaats voor onderstellen van wagons.

Op het rangeerterrein Waalhaven Zuid verandert ook iets en worden binnenkort de sporen verlengd zodat er voldoende plek is voor treinen van 740 meter lang. Er komen daar ook extra sporen aan waar treinen kunnen wachten, zowel reguliere goederentreinen als ook militaire transporten. Het uitbreidingsplan vloeit voort uit een samenwerking tussen ProRail met de ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat en betreft vijf locaties in Nederland.