MediaMarkt viert 25-jarig bestaan in Rotterdam

22 October 2024, 13:03 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Mediamarkt/Peter Hilz
Opening eerste MediaMarkt in Nederland in november 1999, Binnenwegplein Rotterdam.

Consumentenelektronica retailer MediaMarkt viert haar zilveren jubileum. Eind 1999 opende de van origine Duitse winkelketen voor het eerst haar deuren op Nederlandse bodem, in Rotterdam. Een destijds baanbrekend ‘supermarktmodel’ in de elektronicahandel met twee duidelijke kenmerken, een enorm winkeloppervlak en lage prijzen, zorgde voor een revolutie in het Nederlandse retaillandschap. Ter ere van het 25-jarig bestaan zal onder andere een speciale mediacampagne worden gelanceerd en komt de verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ eenmalig terug. Ook organiseert MediaMarkt een speciale nachtopening van 26 op 27 oktober tussen 0:00 – 1:00 uur, wanneer de klok een zogenaamd 25e uur slaat richting de wintertijd.

De 25 jaar die MediaMarkt nu in Nederland zit, was een uiterst interessant tijdperk voor de elektronicabranche. Technologische ontwikkelingen hebben elkaar snel opgevolgd en consumenten willen van steeds meer gemakken worden voorzien. In 2024 heeft MediaMarkt 55 fysieke winkels, B-to-B services en een succesvolle eigen webshop en app. Dit jaar is daar ook een zogenoemde marketplace aan toegevoegd, die externe verkopers in staat stelt ook hun producten via MediaMarkt te verkopen. Om verder op het veranderende consumentengedrag in te spelen heeft MediaMarkt in elke vestiging een Smartbar staan, waar consumenten van advies en extra services kunnen worden voorzien, zoals het inruilen van producten, het activeren van groene stroom-, televisie- en telefoonabonnementen en het gebruiksklaar maken van laptops, tablets en smartphones.

Dit jaar werd MediaMarkt ook hoofdpartner van de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord. De twee vonden elkaar in de passie, het ondernemerschap en de ambitie om zich maatschappelijk te laten gelden in de regio en daarbuiten.

Voor haar verjaardag trakteert MediaMarkt de consument op aanbiedingen. Van 24 tot en met 27 oktober wordt onder andere de oude verkoopcampagne ‘Gekkenhuis’ opnieuw gelanceerd. De campagne trok zo’n tien tot vijftien jaar geleden veel publiek met zowel opvallende aanbiedingen als ludieke winacties.