De renovatie van de Heinenoordtunnel heeft tijdens de tiende editie van de ITA Tunnelling Awards – op 28 november in Genua, Italië – de tweede prijs gewonnen voor renovatieproject van het jaar. De Manfreida Tunnel in Italië heeft de eerste prijs gewonnen. In totaal dongen meer dan 100 inzendingen uit 29 landen in 7 categorieën mee naar deze belangrijkste internationale awards op het gebied van tunnels.
ITA Award
De ITA is een internationale organisatie die als missie heeft om tunnels verder te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hiervoor organiseren zij ieder jaar de ITA Tunnelling Awards. De renovatie van de Heinenoordtunnel heeft de tweede prijs gewonnen in de categorie Renovatieproject van het jaar 2024. De inzendingen zijn beoordeeld op innovaties op het gebied van ontwerp en constructie, veiligheid tijdens de uitvoering, wat er gedaan is om de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden en welke duurzame oplossingen zijn toegepast om kosten te besparen. De jury van de International Tunnelling and Underground Space Association (ITA) was erg onder de indruk van hoe de renovatie is uitgevoerd en de bouw van het middentunnelkanaal.
Monsterklus geklaard
Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat: “Ik ben enorm trots op deze prijs. Het is een blijk van waardering voor het hele team. Na jaren van voorbereiding hebben we samen in 2 jaar tijd een monsterklus geklaard en zijn we erin geslaagd om de renovatie met zo min mogelijk impact op de omgeving uit te voeren. Hinder was onvermijdelijk, dus de omgeving verdient ook een groot compliment. Mede dankzij hen hebben we de hinder kunnen beperken. Velen hebben niet of anders gereisd en bedrijven hebben maatregelen getroffen waardoor de hinder over het geheel gezien zelfs minder was dan verwacht.”
Renovatie Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is in 1969 in gebruik genomen. Sindsdien heeft er continu onderhoud plaatsgevonden aan zowel de constructie van de tunnel als aan de technische installaties en systemen. Na 55 jaar was de tunnel echt toe aan een grote renovatie. De installaties en systemen waren verouderd en moesten vervangen worden. En hoewel de constructie nog in goede staat verkeerde, kon deze wel een opknapbeurt gebruiken. De renovatie is samen met TEC Tunnel Engineering Consultants (een samenwerking tussen Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos) en aannemerscombinatie Savera III (een samenwerking tussen Dura Vermeer, SWARCO en SPIE) voorbereid en uitgevoerd.
Middentunnelkanaal in 7,5 dag
Geert Quicken, projectdirecteur Savera III: “Dat de uitvoering complex zou worden, wisten we. Door een goede en gedetailleerde voorbereiding en door buiten de tunnel te ‘oefenen’ met een 1 op 1 schaalmodel van de zinkvoegen en het middentunnelkanaal, wisten we hoe we de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk in de tunnel konden uitvoeren. We zijn er in het bijzonder trots op dat we in 7,5 dag tijd een middentunnelkanaal hebben gemaakt in een bestaande tunnel. Dat dit uniek is, is ook gezien door de jury.”
Eerste van 8
Na deze renovatie voldoet de tunnel aan de laatste wetgeving en de nieuwste veiligheidseisen. De tunnel kan er weer tientallen jaren tegenaan en is klimaatbestendig, Door alle nieuwe installaties en systemen gebruikt de tunnel minder energie. De energie om de tunnel te laten functioneren komt van het windmolenpark op de Maasvlakte. De Heinenoordtunnel in de A29 was de eerste van 8 tunnels in Zuid-Holland die gerenoveerd moeten worden. De ervaringen die zijn opgedaan tijdens deze renovatie neemt Rijkswaterstaat mee naar volgende renovaties.