Sinds de app VeiligR in de lucht is (oktober 2019) hebben Rotterdammers er 2284 gebruikt van gemaakt met 1742 meldingen van overlast, 355 meldingen van een onveilig gevoel en 187 vragen of ideeën. De applicatie is in totaal ruim 2.000 maal gedownload (iOS en Android bij elkaar opgeteld). De pilot – in een beperkt gebied op Zuid - was een succes, daarom later stedelijk uitgerold, maar gaat op den duur toch verdwijnen. In Rotterdam blijven ze veranderen.
In de hoofdcategorie ‘Overlast’ (1742) gingen de meldingen in de helft van de gevallen over overlast door personen’ (875) en daarvan weer de helft over overlast door jongeren. Andere hoofdcategorieën zijn ‘woonoverlast’ (258), ‘parkeren’ (184), ‘verkeer’ (167) en ‘afval’ (150).
VeiligR is voor de Rotterdammer een meldpunt naast de gebruikelijke kanalen zoals rotterdam.nl en 14010. Afhandeling via VeiligR vindt in het grote merendeel van de gevallen plaats op wijkniveau.
Sinds januari 2021 is er een onderzoek gaande in hoeverre VeiligR kan worden geïntegreerd in de nieuwe app MeldR. Met het oog op deze ontwikkeling is er vanaf begin dit jaar geen nieuwe communicatie opgestart. De bedoeling is dat VeiligR op termijn wordt uitgefaseerd.