De capaciteit voor het opladen van elektrische voertuigen wordt in Rotterdam flink vergroot, zonder dat het huidige stroomnet hoeft te worden uitgebreid. Vervoersbedrijf RET mag zijn elektriciteitsnet beschikbaar stellen aan toekomstige laadplaatsen in de stad, zo heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) besloten.
Rotterdam heeft ambitieuze plannen voor grootschalige infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander wil de gemeente laadpleinen aanleggen. Daarmee wil Rotterdam stimuleren dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer. Zo blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit, zo stelt de stad.
"Prachtig nieuws", aldus Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). "Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het ov geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de ov-sector. De MRDH ondersteunt deze ontwikkelingen van harte." Netcongestie betekent de verstopping van het stroomnet door te veel aansluitingen.
Het al overvolle stroomnet wordt met de laadpleinen niet extra belast. Het net van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de vervoerder transporteert de elektriciteit over zijn eigen net. Het RET-net heeft een flinke capaciteit. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro's voorzien van elektriciteit.