Vanaf 14 april beginnen de werkzaamheden aan het Hofplein in Rotterdam. De werkzaamheden zullen niet alleen tijdelijk hinder veroorzaken, maar op de lange termijn ook een structurele verandering betekenen voor de manier waarop mensen reizen in de stad. Kate Spierings, creatief regisseur van de Reizigersaanpak Hofplein bij Zuid-Holland Bereikbaar, legt uit hoe reizigers worden ondersteund bij het vinden van nieuwe reisopties.
Op het moment dat de schop in de grond gaat is het effect op het autoverkeer direct merkbaar. Vanaf 14 april is er 40% minder ruimte voor de auto – en dat blijft zo, ook als de werkzaamheden klaar zijn. Dan zijn er nog maar twee in plaats van de huidige vijf rijbanen over. ‘Het is daarom belangrijk dat mensen nu al nadenken over hun reisgedrag. Kun je een andere route nemen? Een ander vervoermiddel? Misschien op een rustiger moment reizen?’ zegt Spierings.
‘Op de korte termijn proberen we reizigers te helpen hun weg door de stad te vinden tijdens de hinder’, vertelt Spierings. ‘Maar de aanleiding om het Hofplein te verbouwen is om de stad te vergroenen, en om de ruimte beter in te richten voor de dagelijkse gebruikers van het Hofplein.’ Mensen lopen en fietsen steeds meer in het centrum van de stad. Nu is er op het Hofplein nog weinig ruimte voor hen en vooral ruimte voor de auto. ‘Terwijl zo’n 30 procent van het autoverkeer op Hofplein helemaal geen bestemming heeft in het gebied’, weet Spierings. ‘Voor een deel van de automobilisten vraagt dit op de lange termijn om een blijvende gedragsverandering: een ander vervoermiddel gebruiken, omrijden of meer op afstand parkeren. Daarom hebben we een samenhangende reizigersaanpak ontwikkeld die mensen helpt op de korte én langere termijn.’
Acties op maat
Om reizigers bewust te maken van alternatieven, worden verschillende doelgroepen benaderd met specifieke actieprogramma’s. Spierings legt uit: ‘We zijn al begonnen met een grote campagne en algemene informatie voor iedereen, daarbij richten we ons op specifieke groepen: bewoners van omliggende wijken, grote werkgevers en hun werknemers, en bezoekers van publiekstrekkers zoals De Doelen en de Bijenkorf.’ Voor elke doelgroep zijn passende oplossingen ontwikkeld.
Er wordt gezorgd voor goede routes om te fietsen en wandelen en voor actuele informatie over omleidingen, via borden op straat, sociale media en navigatieapps. Bewoners krijgen advies over slimme reisalternatieven, er is een digitaal informatiepakket met handige tips en reisdiensten. Spierings: ‘Daarnaast kijken we of we na de start van de werkzaamheden flexibel een reisactie kunnen inrichten, zoals het gratis uitproberen van een deelbakfiets om boodschappen te doen in de stad.’