Zelfs bij een verkeersrampje houdt 's Gravendijkwal 1 baan

24 March 2021, 18:13 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Het dicht geslibde Rotterdam, woensdagmiddag 24 maart

door Jan D. Swart

De Maastunnel was woensdagmiddag vanuit Rotterdam Noord en West voor auto’s niet te bereiken en het centrum van de stad vanuit de richting van Schiedam evenmin.

Belangrijkste oorzaak was de tijdelijk afsluiting van de A20 bij Vlaardingen, waardoor het autoverkeer is geen kriskrassen, met files in Schiedam, en eenmaal in Rotterdam op de doorgaanswegen: Beukelsweg, Schiedamseweg en Vierhavenstraat. Er was weer eens ouderwets geen doorkomen aan in Rotterdam Centrum.

Ook niet voor de automobilisten die vanaf het noordelijk deel van Rotterdam (Schiekade) via de geijkte route Walenburgerweg en ’s Gravendijkwal de Maastunnel probeerden te bereiken. Hemelsbreed een fluitje van een cent, maar sinds fietswethouder Judith Bokhove van GroenLinks het in de coalitie met de VVD over het autoverkeer voor het zeggen heeft gekregen: 57 minuten op woensdag 24 maart.

Een tweede automobilist, die woensdagmiddag vanaf de Schiekade eveneens de richting van Zuid koos en besloot om een alternatieve route te kiezen, kwam helemaal van de kouwe kermis thuis. Hij reed: Walenburgerweg, Bentincklaan, Heemraadsingel, Nieuwe Binnenweg, Claese de Vrieselaan, Pieter de Hoochbrug, Westzeedijk, Maastunnel: 1 uur en 7 minuten.

De derde vanaf de Schiekade koos: Schieweg, Gordelweg, Abraham van Stolkweg, Aelbrechtskade, Rochussenstraat, kwam in de A20-malaise terecht en is nog steeds niet thuis.

De gerechtvaardigde vraag hoe flexibel het stadsbestuur van Rotterdam is om bij verkeersextremen in spitstijd de toch al niet erg populaire pilot van''één baan ’s Gravendijkwal'' tijdelijk op te heffen, zal waarschijnlijk door niemand worden gesteld. Maar de prettige inademingswinst die ermee wordt gemaakt gaat in de sluipwegen verloren.