Spot een pot. Dat is de slogan van een nieuwe campagne tegen wildplassen. Niet bedacht door de gemeente, maar door studenten van Hogeschool Rotterdam. ‘We hopen natuurlijk op een kettingreactie.’
Sinds ze zich bezighouden met het onderwerp, valt het ze opeens ook meer op. Wildplassers. En ook de impact ervan op de stad. ‘Je ruikt het opeens op een straathoek. Of je ziet het aan een verkleuring in een portiek. Je gaat er gewoon meer op letten, voorheen zag ik dat helemaal niet.’
Estelle Vogel, Laurine Henry, Thijs de Vos en Joan van den Berge studeren Event & Experience Management aan Hogeschool Rotterdam. Onderdeel van de tweejarige opleiding is ook de opdracht om een betekenisvol evenement organiseren in een specifieke wijk van de stad. In hun geval: Cool.
Onder de radar
‘Maar ja’, zegt Estelle, ‘we wilden wel echt iets doen waar de wijk dan wat aan heeft.’ Dus gingen ze met de wijknetwerkers van de gemeente in gesprek: Sanne Lansdaal en Rita de Jong. ‘We hebben gevraagd of er een probleem is dat een beetje onder de radar blijft.’
Zo kwamen ze het wildplassen op het spoor. En dat bewoners daar last van hebben, dat kunnen ze zich goed voorstellen. Daarom bedachten ze de campagne ‘Spot een pot’ om de bewustwording voor dit onderwerp te vergroten. Hun grote campagneaftrap is vrijdag 13 december – morgen dus. Dan gaan ze met duurzame verfbussen op pad in de wijk, om op verschillende locaties hun slogans op de straat te spuiten. ‘Dat zijn vooral plekken waar het probleem erg leeft, zoals de Witte de With en het Eendrachtsplein.’
Ze delen die vrijdag bovendien flyers uit, waaraan ook weer een website gekoppeld is. ‘We hopen natuurlijk op een soort van kettingreactie’, zegt Joan. ‘Dat mensen er meer met elkaar over gaan praten, dat zou mooi zijn. Dat het echt gaat leven.’
De gemeente ondersteunt de wildplascampagne van de studenten met een subsidie.