Dagblad010 | Zo meld je je aan voor een inhousedag in Rotterdam

Zo meld je je aan voor een inhousedag in Rotterdam

mainImage

Altijd al eens graag willen binnen kijken bij een bedrijf, maar geen idee hoe je dat moet doen? Meld je dan eens aan voor een inhousedag. In dit artikel vind je meer informatie over het aanmelden voor een inhousedag in Rotterdam.

Wat zijn inhousedagen?

Een inhousedag is een dag waarop een groep studenten en/of young professionals, naar een bedrijf toe gaat om op een laagdrempelige manier kennis te maken met een bedrijf. Deze dag geeft jou de gelegenheid om antwoord te krijgen op al je vragen die jij hebt over de desbetreffende organisatie. Door kennis te maken met medewerkers krijg je een goede indruk van de sfeer en cultuur. 

Voor bedrijven is een inhousedag ook heel gunstig. Een inhousedag wordt vaak door bedrijven georganiseerd om in contact te komen met talentvolle studenten. Door een inhousedag te organiseren bouwt een bedrijf aan zijn naamsbekendheid. Door de deelnemers een ‘kijkje in de keuken’ te geven kan een bedrijf gemakkelijk potentiële werknemers aan zich binden.

Inhousedagen hebben meestal uit een uitgebreid programma. De dag begint vaak met een algemene introductie en een rondleiding op het kantoor. Voortgezet door een aantal presentaties. Deze presentaties kunnen gaan over de verschillende teams of onderdelen van het bedrijf, en worden meestal door verschillende medewerkers gegeven. 

Voor meer diepgang worden er tijdens zo’n dag workshops gegeven en cases gemaakt. Het maken van een case geeft de deelnemers de gelegenheid om nog beter te ervaren hoe het is om bij het bedrijf te werken. Daarnaast is dit voor deelnemers de  uitgelezen kans om op te vallen. Inhousedagen worden vrijwel altijd afgesloten met een informele borrel. Zeker niet onbelangrijk, aangezien dit een goed moment is om met de recruiters een praatje te maken.

Waarom zou ik naar een inhousedag gaan?  

Deelnemen aan een inhousedag is heel nuttig en heeft veel voordelen. Allereerst is het nooit verkeerd om bezig te zijn met je toekomst en carrière. Door een inhousedag bij te wonen kan je jezelf oriënteren op de arbeidsmarkt. Zeker als je nog geen goed beeld hebt van je toekomst kan je door het deelnemen aan verschillende inhousedagen kennismaken met verschillende soorten bedrijven. Leer meer over alle mogelijkheden binnen een bedrijf en maak kennis met de bedrijfscultuur. 

Weet jij wel al goed wat je wilt? Dan is een inhousedag een ideale gelegenheid om er achter te komen of dat beeld klopt en of je daadwerkelijk voor dat bedrijf of die baan wilt gaan. Leer het bedrijf nog beter kennen en laat zien waarom ze jou zouden moeten aannemen. Zet je beste beentje voor, netwerk totdat je er bij neervalt en haal je droombaan of stage binnen. 

Hoe meld ik me aan voor een inhousedag? 

Het aanmelden voor een inhousedag gaat vaak gemakkelijk online. Helaas zijn het aantal aanmeldingen hoger dan de aantal beschikbare plekken. Hierdoor komt er vaak een selectieprocedure te pas waarvoor je jouw CV en een korte motivatiebrief moet opsturen. Aangezien een inhousedag heel nuttig en waardevol kan zijn is het belangrijk dat je de aanmeldingsprocedure serieus neemt. Lees je goed in over het bedrijf, verbeter je CV en laat doormiddel van je motivatiebrief zien waarom jij bij de inhousedag aanwezig moet zijn en waarom jij interessant bent voor het bedrijf. 

Tips voor een succesvolle inhousedag

Het is nu wel duidelijk dat een inhousedag belangrijk kan zijn voor je toekomstige carrière. Daarom hebben we voor jou een aantal tips voor een succesvolle inhousedag op een rij gezet:

1. Probeer op te vallen. Uiteindelijk wil je dat jouw naam blijft hangen bij de recruiters en andere medewerkers van het bedrijf. Door het stellen van vragen en een actieve houding zorg je voor een goede indruk. Maar pas op! Ga hierin niet te ver. Zorg ervoor dat je niet een te dominante positie aanneemt. Het groepsproces is vaak ook een belangrijk aspect waar recruiters naar kijken.
2. Knoop een gesprek aan met een medewerker of recruiter. Door  middel van een een-op-een gesprek kan je rustig al je overige vragen stellen en je belangstelling voor het bedrijf tonen. Door jezelf te profileren wordt je misschien wel uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
3. Kleed je gepast. Zorg dat je van te voren een juiste indruk van het bedrijf hebt. Hierdoor weet je wat voor kleding gebruikelijk is.

Hoe en waar kan ik inhousedagen vinden in Rotterdam?

Er zijn veel bedrijven in Rotterdam die inhousedagen organiseren. Vaak kan je op de websites van bedrijven zelf zien of zij een inhousedag organiseren. Echter, voor een overzicht van bedrijven die inhousedagen organiseren kun je ook bij Magnet.me terecht. Magnet.me is het grootste carrièreplatform van Nederland voor studenten en young professionals. Bedrijven zoals Procter and Gamble, Unilever en Coca Cola zijn gevestigd in Rotterdam en organiseren jaarlijks een inhousedag. Je kunt met deze en andere bedrijven verbinden op Magnet.me.