Banken, verzekeraars en hypotheekverstrekkers bieden steeds meer producten digitaal aan. Dat biedt consumenten en financieel dienstverleners veel voordelen, maar brengt ook extra risico’s op overtredingen met zich mee, waarschuwt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een nieuw rapport.

Een van de gevaren schuilt in de samenwerking die financieel dienstverleners aangaan met andere partijen om te kunnen vernieuwen op digitaal vlak. Zo moeten ze bijvoorbeeld samenwerken met leveranciers van ICT-systemen en cloudservers. Mogelijk bedrijfsgevoelige informatie ligt daardoor bij steeds meer partijen, wat het risico op misbruik vergroot. De AFM gaat daarom meer doen tegen misdrijven met die informatie, zoals handelen met voorkennis over beursgenoteerde bedrijven.

Digitalisering brengt volgens de AFM ook ethische vraagstukken met zich mee. Bedrijven maken steeds meer gebruik van data van klanten. Die gegevens kunnen gebruikt worden voor een gepersonaliseerd aanbod, maar kunnen ook leiden tot uitsluiting van bepaalde groepen.

Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld met grote verzamelingen persoonsgegevens ook de risico’s per klantgroep in steeds kleinere vakjes onderverdelen. Hierdoor kan een groep verzekerden een veel lagere premie krijgen, terwijl voor de andere een verzekering onbetaalbaar wordt.

Print Friendly, PDF & Email