Dagblad010 | GroenLinks-raadslid ’lult uit zijn nek’

GroenLinks-raadslid ’lult uit zijn nek’

mainImage
Cees de Keijzer, voorzitter World Ship Society Rotterdam

door Hans Roodenburg

Vanuit de Rotterdamse scheepvaartwereld is er stevig commentaar gekomen op het raadslid Jeroen Postma van GroenLinks die in het dagelijks leven docent is gezondheidswetenschappen is aan de Erasmus Universiteit en op basis van beide functies pleit voor het verdwijnen van de cruiseschepen in het hartje van de stad.

Voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam (met 338 leden de grootste branche ter wereld) noemt hem een ‘docent’ die kennelijk de plank volledig misslaat. ‘’Je ziet dat één zo’n schip meer uitstoot dan alle auto’s, bussen en vrachtwagens in Rotterdam bij elkaar doen,’’ zegt Postma.

‘’Baarlijke nonsens, het aanhalen van stookolie’’, repliceert de voorzitter van WSS Rotterdam. ‘’En ook de redenering dat één schip voor de kant meer vervuiling oplevert dan al het wegverkeer bij elkaar is gewoon kul. Als ik het in onvervalst Rotterdams mag zeggen: deze persoon lukt uit zijn nek.’’

Als gevolg van de EU Zwavelrichtlijn mogen volgens De Keijzer afgemeerde zeeschepen in alle EU-havens niet op stookolie draaien. Het maximum zwavelgehalte bedraagt 0,1 procent en dat betekent gebruik van het distillaat MGO (Marine Gas Oil) en zelfs geen MDO (Diesel). Hetzelfde maximum geldt sinds 1 januari 2015 voor varende schepen op de Noordzee en die op de rivier moeten manoeuvreren. Dit is dus op basis van Marpol Annex VI van de IMO.

De onderwerpen stookolie, walstroom en de uitbreiding van de cruiseschepencapaciteit worden in het najaar door de gemeenteraad besproken. Postma van GroenLinks wil de cruiseschepen ’t liefst laten afmeren in Hoek van Holland of te midden van de industrie op de Maasvlakte.