Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft maandag resultaten van een onderzoek naar buiten gebracht waaruit blijkt dat jongeren de traditie van de Nationale Dodenherdenking waarderen en de jaarlijkse twee minuten stilte belangrijk vinden. Stichting Nationale Jongerenherdenking, waar sinds twee jaar honderden jongeren op de speciale herdenkingsprogramma’s afkomen, heeft dit in de praktijk ook zo ervaren. Jongeren zijn zeer bewust en hebben een groot besef van wat er in de wereld gebeurt.
Gestart in Rotterdam als initiatief van Jeugdtheater Hofplein en Luxor Theater, en met edities in Amsterdam en Roosendaal in het tweede jaar, wil Stichting Nationale Jongerenherdenking sámen met jongeren betekenis geven aan het thema: stilstaan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden, in een vorm die aansluit bij jongere generaties.
Vrij om eigen herdenking in te vullen
Uit het onderzoek van het comité is ook naar voren gekomen dat jongeren meer aandacht voor slachtoffers van andere oorlogen willen, zoals die in Syrië. Stichting Nationale Jongerenherdenking heeft dit ook bewust als een van de uitgangspunten meegenomen in de projecten. Voor veel Nederlandse jongeren is het al generaties terug dat hun familie een oorlog heeft meegemaakt. Voor anderen is het veel recenter of zij hebben zelf in een oorlogsgebied gewoond. Hoewel de dodenherdenking in de basis gaat over het herdenken van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien, laat de stichting jongeren ook vrij om dit zelf breder in te vullen.
Grote betrokkenheid op social media
Het filmpje dat de Stichting Nationale Jongerenherdenking bij de eerste editie in 2017 maakte, ontving veel positieve reacties van jongeren uit heel Nederland. Hier werd letterlijk een verband gelegd tussen slachtoffers van oorlog toen en nu. Naast de positieve reacties waren er ook jongeren die juist moeite hadden om ook slachtoffers uit andere landen te herdenken. Een onderwerp dat in 2017 ook onder volwassenen veelbesproken werd. Stichting Nationale Jongerenherdenking acht het belangrijk om hierover te blijven praten, zodat de Nationale Dodenherdenking voor alle Nederlanders relevant blijft.
Het filmpje werd op social media vertoond aan jongeren van 13 tot 18 jaar in heel Nederland en honderdduizenden keren bekeken. Op 4 mei bood de Nationale Jongerenherdenking een ‘geofilter’ aan op Snapchat, waarmee je kon laten weten dat je die dag twee minuten stil was. Dit werd veelvuldig gedaan en het filter bereikte hiermee 1,2 miljoen Snapchat-gebruikers.