Meer luchthavenklachten door oostenwind

mainImage
Meer luchthavenklachten door oostenwind

De verdrievoudiging van het aantal klachten over de luchthaven Rotterdam The Hague Airport - met name van bewoners uit Schiebroek, Hillegersberg en Bergschenhoek - komt volgens het stadsbestuur door een veelvoud van bijkomstige factoren. En niet door het aantal vliegbewegingen, dat slechts met tien procent steeg.

De belangrijkste is volgens Milieudienst Rijnmond is dat de wind over een uitzonderlijk lange periode uit oostelijke of noordoostelijke richting heeft gewaaid, waardoor er meer dan gebruikelijk gestart werd over Bergschenhoek en Hillegersberg en meer over Schiedam is geland.

Als er door die windrichting een ander vliegtuigpatroon gevlogen wordt wat burgers niet gewend zijn, valt het meer op, zeggen de kenners. Ook het onderhoud aan de Kaagbaan Schiphol heeft meer gebruik van de Rotterdamse luchthaven veroorzaakt. En er is een staking geweest van de Italiaanse luchtverkeersleiding, waardoor er vanwege vertragingen meer nachtelijk verkeer noodzakelijk was. Bovendien was het over een relatief lange periode erg mooi weer waardoor mensen meer buiten waren en er ook meer deuren en ramen open hebben gestaan.

Het stadsbestuur vindt de sterke stijging van het aantal nachtvluchten overigens behalve opmerkelijk ook ongewenst. De directie van de luchthaven geeft bij navraag aan dat die nachtvluchten zich overigens bij alle typen verkeer heeft voorgedaan, bij de traumahelikopter, businessjets en vertraagde lijndiensten.

De Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wil komen tot een programma Hinderbeperkende Maatregelen, maar men verwacht niet dat hierdoor de overlast met grote sprongen zal worden teruggebracht. Het college van B&W gaat uit ‘’van kleine stappen over een langere periode.’’


| Foto: Digitaal Dagblad