Muziektheaterfinale voortaan in Rotterdam

mainImage
Muziektheaterfinale voortaan in Rotterdam

De finale van een grote internationale muziektheater- en operawedstrijd tussen producties van professionals zal voortaan in Nederland worden gehouden, tijdens de jaarlijkse Operadagen in mei in Rotterdam.

Het gaat om de driejaarlijkse Music Theatre Now-competitie van het International Theatre Institute (ITI), dat is opgericht door de UNESCO. De finale was de vorige keer ook tijdens de Operadagen, maar ''dat was toen een testcase", vertelt artistiek directeur van de Operadagen Guy Coolen, die ook president van het Music Theatre Now Network is. Het ITI vindt de Operadagen inmiddels dé plek voor de artistieke krachtmeting.

Van de 485 inzendingen voor deze (vierde) aflevering zijn er tien voor de komende finale overgebleven. De finalisten komen uit landen als Oekraïne, China, Iran en Australië en worden live of op video beoordeeld door juryleden van alle continenten. ''De wedstrijd maakt dat je dingen ontdekt die je anders niet opmerkt, uit Azië en Afrika bijvoorbeeld." Dat past prima bij de internationale aanpak van de Operadagen.

Naar dit evenement in Rotterdam komen muziektheater- en operabazen uit de hele wereld ''om te kijken naar wat ze niet kennen" en opgedane indrukken mee naar huis te nemen. Het fenomeen staat bekend om modernisering, uitwisseling, verbinding, actuele thema's en ensceneringen op bijzondere plekken in de hele stad, waarvan de bewoners zo veel mogelijk bij de activiteiten worden betrokken.

Jong en oud, theaterkenner of niet, iedereen hoort bij de doelgroep. ''Ik wil ons niet experimenteel noemen, dat suggereert te veel een niche." En de hedendaagse opera is allang niet meer wat de misschien wat stoffig geworden naam bij sommigen nog doet vermoeden. ''Opera is juist sexy", constateert Coolen mede uit de toeloop van jong publiek en mensen met diverse achtergronden.

De Operadagen openen op 18 mei met de straatparade Orfeo & Majnun: naar de Griekse tragedie over de geliefden Orpheus en Eurydice én het Arabische liefdesverhaal van Layla en Majnun. Zeshonderd gewone Rotterdammers doen mee en werken de thema's liefde, verlies en verlangen uit.

De Operadagen omvatten in 2019 ruim honderd voorstellingen. Daaronder zijn Metamorphosis van Nicole Beutler (een dansopera onder meer geïnspireerd op het werk van M.C. Escher), de pop-opera Sylvia van Fabrice Murgia en de Nederlandse première van Einstein on the Beach van Philip Glass, met alt-popzangeres Suzanne Vega.

Hoewel de kaartverkoop is begonnen, is het programma pas in maart compleet.


Foto: Digitaal Dagblad