PvdA wil combi auto- en metrotunnel

mainImage
PvdA wil combi auto- en metrotunnel

De fractie van de PvdA in Rotterdam heeft het stadsbestuur en met name zijn eigen wethouder van Economische Zaken opgepookt te onderzoeken of er synergievoordelen zijn om de derde oeverbinding tussen noord en zuid te combineren met het al uitgewerkte plan voor de nieuwe metroverbinding voor het jaar 2020.

Bovendien denkt raadslid Dennis Tak dat er bezien in het licht van de huidige gunstigste economie ‘’slimme opties’’ bedacht moeten kunnen worden om deze megaprojecten te financieren.

‘’En dan denk ik niet aan extra gelden van de overheid, maar aan de participatie van projectontwikkelaars of investeringen van pensioenfondsen. In Londen zijn er hele wijken gebouwd langs een metrolijn en daar haakten projectontwikkelaars óók aan. En Hongkong is misschien nog het beste voorbeeld van slimme financiering, maar ik realiseer me dat het daar makkelijk ging met de dichtheid van de bevolking en de vele woningen op de routes’’, aldus Tak.

Het combineren van de nieuwe oeververbinding, waarvoor het Rijk 200 miljoen heeft uitgetrokken, met de nieuwe metrolijn zou in Rotterdam per tunnel moeten. In de geplande bocht van de Maas tussen Kralingen (De Esch) en de wijk Feijenoord (daar waar Feyenoord City op de tekentafel ligt) is een brug niet mogelijk, omdat die hinderlijk is voor de scheepvaart.

De PvdA prefereert een fusie tussen beide grote projecten.


Foto: Digitaal Dagblad