Serious Request levert 1,3 miljoen euro op

mainImage
Serious Request levert 1,3 miljoen euro op

De 3FM-actie Serious Request: Lifeline die dinsdag begon, heeft 1.308.889 euro opgebracht voor het Rode Kruis. Dat is maandagavond bekendgemaakt.

Tijdens eerdere edities zaten dj's in een Glazen Huis, terwijl ze verzoeknummers draaiden en zelf niet aten. Dit jaar was er geen Glazen Huis meer, maar liepen drie dj-duo's vanuit verschillende vertrekpunten door het land naar Utrecht, onder de noemer De Lifeline. Ze kwamen kerstavond in Utrecht aan.

De eindopbrengst van dit jaar is aanzienlijk minder dan het voorgaande jaar. Toen werd er nog vijf miljoen opgehaald. In 2012 was de eindopbrengst het hoogst, bijna 14 miljoen euro. Toen stond het Glazen Huis in Enschede en kwamen DJ's Gerard Ekdom, Giel Beelen en Michiel Veenstra in actie om babysterfte terug te dringen.

Ook de luistercijfers van de publieke radiozender dalen de afgelopen jaren. Het marktaandeel van 3FM is tot een dieptepunt gezakt: 2,5 procent in de laatste meting. Anderhalf jaar geleden was 3FM de succesvolste radiozender van de NPO met een marktaandeel van pakweg tien procent. In het eerste deel van 2014 was de jongerenradio zelfs even marktleider, dankzij Serious Request. Toen wist men een marktaandeel van 12,1% te behalen.

De opbrengst van de actie gaat ditmaal niet naar één maar naar drie verschillende goede doelen. Dit jaar waren de thema's: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

3FM-zendermanager Sharid Alles zei maandag ''ontzettend trots" te zijn. De opbrengst noemde ze ''fantastisch" en meer dan ze had verwacht. ''Het is een compleet nieuw concept, in een tijd dat 3FM niet op zijn allersterkst en allergrootst is, dat betekent dat we van ver moeten komen."

Hoe Serious Request er volgend jaar uit gaat zien, weet Alles nog niet. ''Maar het aspect dat wij naar het publiek toe gaan is mij en mijn team ontzettend goed bevallen. Het gevoel dat ik nu heb, zegt dat dit niet de laatste Lifeline is geweest, maar pin me daar nog niet op vast."


Foto: Digitaal Dagblad