Rijkswaterstaat en BAM Infra zoeken naar manieren om rijkswegen te benutten voor het opwekken van zonne-energie en maken daarbij gebruik van de diensten van de Franse leverancier Wattay. De behuizing voor de panelen is een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer.

‘’Omdat het zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder te frezen’’, aldus innovatieadviseur Ad van ‘t Zelfde van BAM Infra. ‘’Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.’’

De eerste test, die twee jaar gaat duren, is op de provinciale weg N401 bij Kockengen. Binnenkort volgt een tweede test op een vluchtstrook van de snelweg A2. De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m3 rijk. Zou dat compleet zijn ‘belegd’, dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien.

Print Friendly, PDF & Email