Klanten van supermarkten moeten veel meer betalen voor hun boodschappen dan een jaar geleden. Dat meldt consumentenprogramma Kassa op basis van een eigen jaarlijks terugkerend onderzoek.

Kassa doet elk jaar dezelfde boodschappen bij de grote landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Coop en Plus. Bij elk filiaal werden 26 dezelfde, gangbare producten gekocht. Bij elkaar opgeteld kostten deze zes ‘mandjes’ met boodschappen begin mei 218,10 euro, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder.

Uit het onderzoek blijkt dat Albert Heijn met 46,01 euro de duurste supermarkt was en Jumbo de goedkoopste (41,25 euro). Het verschil tussen de duurste en goedkoopste was 4,76 euro

Supermarktdeskundige Paul Moers zegt tegen Kassa dat supermarkten hun prijzen verhogen omdat mensen meer te besteden hebben. In de crisisjaren stegen de prijzen nauwelijks. Moers verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen.

De prijs van kaas steeg fors door een grote Europese vraag naar Nederlandse kaas, de prijs van appelmoes ging omhoog door een slechte appeloogst. Aardappelen werden juist veel goedkoper, als gevolg van een goede oogst.

Print Friendly, PDF & Email

Bron: ANP