BOVAG komt met eigen verkoopsite

15 April 2018, 13:12 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Branchevereniging BOVAG komt met een eigen verkoopsite voor tweedehands auto’s om op die manier de strijd aan te gaan met Marktplaats en Autoscout24. Daarvoor trekt BOVAG miljoenen euro’s uit, aldus directeur Peter Niesink tegen zakenzender BNR.

Niesink vindt dat de twee particuliere sites te machtig zijn geworden, waardoor ‘’onze leden het gevoel hebben gekregen dat ze de grip kwijt zijn.” De website viaBOVAG.nl moet eind april online gaan.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 519.150 tweedehands auto’s verkocht en dat is het hoogste aantal ooit in het eerste kwartaal van een jaar, zo blijkt uit cijfers van BOVAG en databureau RDC. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bedraagt de stijging 3,9 procent.

Met 182.368 verkochte occasions -oftewel 3,7 procent meer dan in maart 2017- werd ook voor de maand maart een record gevestigd. Autobedrijven verkochten in het eerste kwartaal 302.318 gebruikte personenauto’s en zijn daarmee goed voor 58,4 procent van de totale markt, terwijl particulieren onderling 215.832 occasions verhandelden (41,6 procent). De verkoop door autobedrijven steeg ten opzichte van een jaar geleden met meer dan 5 procent, terwijl de handel tussen consumenten ruim 2 procent toenam.

Over heel 2017 noteerde de occasionverkoop met 1.977.477 overschrijvingen al een nieuw jaarrecord. Voor 2018 lijkt de grens van 2 miljoen verkochte tweedehands auto’s voor het eerst te worden doorbroken. Het totale wagenpark in Nederland omvatte op 31 maart inclusief bedrijfsvoorraden 8.661.209 personenauto’s en dat is bijna 170.000 exemplaren, oftewel 2 procent, meer dan een jaar geleden. De verkoop van nieuwe auto’s steeg in de eerste drie maanden met 13,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 136.023 stuks.