Dankzij Brexit werkgelegenheid douane

27 December 2018, 13:56 uur
Haven
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De douane zoekt honderden nieuwe medewerkers nodig voor de grensbewaking op onder meer Schiphol en in de Rotterdamse haven. Het personeel moet worden aangetrokken om de klappen van de aanstaande brexit op te kunnen vangen, zo meldt de NOS.

Er worden volop nieuwe mensen opgeleid. In de buurt van Schiphol is er een kleine aankomsthal nagebouwd. Daar wordt men opgeleid in het controleren van koffers.

"Ze hebben nog helemaal geen ervaring", zegt een van de opleiders tegen de NOS. "En dan is het best lastig om goed te visiteren. Om alles in de koffer mee te pakken, moeten ze van boven naar beneden en van buiten naar binnen werken. Ze leren snel."

900 douaniers extra
Staatssecretaris van Financiën Snel zegt dat er bij een vertrek van de Britten uit de Europese Unie zonder afspraken over het verkeer van personen en goederen ongeveer 900 extra douaniers nodig zijn. Maar ook bij een zachte brexit - met afspraken dus - zijn veel extra mensen nodig, stelt de NOS.

En dat kost geld. De Algemene Rekenkamer becijferde deze maand dat de kosten voor de Nederlandse overheid kunnen oplopen tot 2,3 miljard euro. Het grootste deel van het geld is nodig voor de extra controles door diensten als de Voedsel- en Warenautoriteit en de douane.

Douane breidt 20 procent uit
Nanette van Schelven, algemeen directeur van de douane: "We bereiden ons voor op een no deal. En dat betekent ruim 900 mensen erbij."

Maar het is niet makkelijk om al die mensen snel te werven en op te leiden. "Op 29 maart, deal of geen deal, hebben wij niet onze ruim 900 mensen aangenomen en opgeleid. Dat is ook niet mogelijk. Wij breiden het personeelsbestand met ongeveer 20 procent uit. Dat moet je verstandig doen."

Daarom gaat het in fases. "We verwachten dat we eind maart ongeveer 300 mensen hebben aangenomen en opgeleid. Die kunnen de eerste effecten van de brexit aan." De 500 mensen die op dat moment in opleiding zijn, stromen later in.