Stadiondirectie minacht kracht van De Kuip

mainImage
Stadiondirectie minacht kracht van De Kuip

Aanstaande vrijdag komt wereldkampioen Frankrijk op bezoek om in De Kuip tegen Oranje te voetballen. Komende zomer gaat Marco Borsato optreden in het monumentale stadion. In de zomer van 2019 geeft Rammstein er een concert, en o ja: kort daarvóór staat ook nog de jaarlijkse bekerfinale op het programma. Kortom: De Kuip is springlevend.

Dit laatste is bepaald niet de verdienste van de stadiondirectie. Want die is er al zeer geruime tijd voor verantwoordelijk dat De Kuip zichtbaar wordt verwaarloosd. Met als resultaat — en voorlopig triest dieptepunt — het uitvallen van de lichtmasten, onlangs, in de 34ste seconde van de wedstrijd Feyenoord-VVV. Een paar weken eerder, tijdens Feyenoord-Utrecht, was op een regenachtige zondagmiddag al te zien hoe op minstens zes (!) plekken het water in dikke stralen onophoudelijk door het dak naar beneden gutste, richting de onderliggende tribunes. Een armoedige, maar ook stuitende aanblik. Feyenoord kan zich geen slechtere huurbaas wensen.

Toen de lichtmasten waren uitgevallen, zei stadiondirecteur Van Merwijk direct tegen een aantal tv-ploegen dat dit absoluut niet het gevolg was van achterstallig onderhoud. De oorzaak van de storing was op dat moment nog volslagen onduidelijk. Er was maar één reden waarom de directeur onmiddellijk de genoemde onzin begon uit te kramen: hij wilde zich indekken. Omdat hij, als geen ander, donders goed weet dat het stadion al jarenlang wordt verwaarloosd.

Van Merwijk liet deze week weten dat ‘de kapotte en kwetsbare onderdelen’ van de verlichting zijn vervangen. Een week lang is hier door tien man aan gewerkt. En om de goednieuwsshow compleet te maken: er zijn ‘workarounds’ aangelegd, waardoor in de toekomst op twee manieren het licht weer kan worden aangestoken als het per ongeluk nog een keer zou uitvallen. Ja, zelfs op de tribunes zullen de lampen het dan weer doen, verzekerde Van Merwijk. Geen achterstallig onderhoud? Dat we het er nog over moeten hébben.

Van Merwijk is een groot voorstander van de bouw van een nieuw stadion. Jarenlang was hij samen met Feyenoord-directeur Gudde de drijvende kracht achter de plannenmakerij. In gedachten heeft hij allang afscheid genomen van De Kuip. Elke stuiver die nog wordt uitgegeven aan onderhoud van het stadion, is er in zijn ogen één te veel. De Kuip is in het recente verleden meer dan eens weggezet als een verouderd, gedateerd en versleten stadion. Ook Van Merwijk heeft zich daar schuldig aan gemaakt. In plaats van het monumentale bouwwerk te koesteren en te liefkozen, wordt geprobeerd om het in de beeldvorming kapot te maken.

Maar één ding hebben Van Merwijk en die andere voorstanders van nieuwbouw verkeerd ingeschat. De magische kracht van De Kuip is zó groot dat zelfs aantoonbaar wanbeleid en opzichtige verwaarlozing het stadion niet klein kunnen krijgen. De KNVB kwam na een aanvankelijke Kuip-boycot op hangende pootjes terug, omdat voetballers van Oranje, gesteund door de supporters, onophoudelijk bleven roepen het liefst in De Kuip te willen spelen. En nu komen dus ook de concerten weer terug.

De Kuip heeft dit alles bereikt op eigen kracht. Ondanks directeur Van Merwijk en alle andere verantwoordelijken. Waarbij het woord ‘ondanks’ in de voorgaande zin met dikke, vette kapitalen mag worden geschreven. De aantrekkingskracht van het stadion is gelukkig nog steeds ongeëvenaard. Oranje, Rammstein, Marco Borsato, en het overgrote deel van de 30.000 seizoenkaarthouders van Feyenoord houden van De Kuip. Het wordt hoog tijd dat Van Merwijk en consorten de juiste betekenis toekennen aan de mythische impact van dit wonderschone stadion.

P.S. Zou het dak eigenlijk al gerepareerd zijn? Dat zal toch wel? Die wedstrijd tegen Utrecht is alweer bijna twee maanden geleden.


De journalist Boudewijn Warbroek (1963) bezoekt wedstrijden van Feyenoord sinds 1975. Hij werkt als vrijwilliger voor supportersmagazine Hand in Hand en Stadion Sport Nieuws, en schreef mee aan ruim tien boeken over Feyenoord.


Foto: Digitaal Dagblad