Watertaxi Rotterdam gaat zijn stadsvervoer uitbreiden met een fiets. Voor de komende vijf jaar is een groei naar 1 miljoen passagiers op jaarbasis voorzien. Dat is een verdubbeling van het aantal mensen in 2017.

Om reizigers ook op de wal snel en gemakkelijk vervoer aan te kunnen bieden, wordt tegelijkertijd de Rotterdamse Stadfiets (RoS) geïntroduceerd. Samen fungeren de watertaxi en dit nieuwe deelfietssysteem als de verbindende schakels voor alle korte verplaatsingen in de stad.

De RoS is een initiatief van Spring Holding, het moederbedrijf van Watertaxi Rotterdam dat 25 jaar geleden ook aan de wieg stond van Hotel New York. In opzet en omvang laat het deelfietssysteem zich vergelijken met overeenkomstige publiek/private voorzieningen zoals in Antwerpen, Londen, Parijs en New York. Het voornemen is om in Rotterdam met 1800 fietsen en 150 docking stations in het centrum en omliggende wijken te starten.

Op termijn komen de RoS-deelfietsen beschikbaar binnen de gehele Rotterdamse ring. De docking stations en de herdistrubitie van fietsen over die stallingen vormen een waarborg tegen de verrommeling van de openbare ruimte, zoals die nu door de toevloed van ‘free floating’-deelfietsen wordt veroorzaakt.

Een stedelijk dekkend deelfietssysteem dat bovendien aan hoge kwaliteitscriteria voldoet, zal de PvdA, GroenLinks en D66 als nieuwe stadsbestuurders als muziek in de oren klinken. Maar coalitiegenoot VVD wil ook nog graag de stad met de auto kunnen blijven bereiken en de economie niet in de wielen laten rijden door de terreur van de fiets en de bakfiets. Rotterdam gaat op de Coolsingel spannende tijden tegemoet.

Print Friendly, PDF & Email