De selectie van Feyenoord overbrugt momenteel de afstand van Zwitserland naar Rotterdam met de bus.
De vliegreis werd op het laatste moment gecanceld, volgens de eerste berichten vanwege een combinatie van factoren: storing aan het vliegtuig, een aangekondigde wachttijd en de angst van de spelers om alsnog in een vliegtuig te moeten stappen dat eerst defect was. Vooral hun schrik schijnt de drijfveer geweest te zijn om de leiding van Feyenoord te bewegen alsnog een bus te huren. Vannacht om vier uur komt de selectie op het nieuwe trainingscomplex aan.
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis van Feyenoord dat er problemen met vliegtuigen zijn. Dat begon al bij de allereerste Europa Cup-successen. In september 1961 moet er al met een goedkoop ingehuurde Dakota een noodlanding gemaakt worden. Het gaat mis boven het Deense Grenà, met rechts van het vliegtuig het landschap van Jutland en links het azuurblauwe zeewater. Maar het is donker. De zee is een fictie en het dorp heeft een paar lichtjes. De wedstrijd tegen IFK is ’s avonds met 3-0 gewonnen en de dakota met de Noorse gezagvoerder Beck is om elf uur vlekkeloos windstil omhoog gegaan.
‘’Opeens: fasten your seatbelts,’ vertelt Henk Schouten in het vorige maand uitgekomen boek Kraan en de donderstenen van Feyenoord van auteur Jan D. Swart, ‘’En we voelen dat we dalen. Ja, en niet zo’n beetje. Cor Veldhoen was op slag katholiek. We dachten: we gaan eraan.’’
Om drie minuten over half twaalf, op een nooit meer vergeten tijdstip, landt de selectie van Feyenoord in zijn gammele DC-2 op een verlaten luchthaven van de Deense havenstad Aalburg. Met die avond historisch een grondpersonele bezetting van één man, die solo de marshalling voor z’n rekening neemt en ook de trolley van de vliegtuigtrap moet besturen.
De volgende morgen sporen Franz Fuchs, Cor Veldhoen, Coen Moulijn en Frans Bouwmeester als ramptoeristen vijftien uur lang met de Scandinavian Expres terug naar Rotterdam, omdat ze het via de lucht niet meer durven.
De laatste twee zullen een maand later bovendien bedanken voor het Nederlands elftal als Oranje naar Boedapest vliegt. De schrik zit er goed in. Zo goed zelfs dat Bouwmeester en Moulijn voor de uitwedstrijd in de tweede Europa Cup-ronde tegen Tottenham Hotspur (1961) kiezen voor de ferry van vanuit Hoek van Holland naar Dover.
[caption id="attachment_41714" align="alignnone" width="2100"] Spits Cor van der Gijp (op de grond) wil niet meevliegen (1961)[/caption]
[caption id="attachment_41715" align="alignnone" width="2100"] Urenlange wachttijden (1961). V.l.n.r.: de Feyenoorders Jan Klaassens, Cor van der Gijp, Coen Moulijn, henk Schouten en Jantje Hordijk.[/caption]
.
Feyenoord had wel vaker vliegproblemen
14 July 2018, 21:43 uur
Sport