In de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht voeren fietsers gemiddeld minder vaak licht dan in andere steden. Jongeren en jongvolwassenen rijden vaker zonder licht dan oudere mensen. In buitengebieden hebben mensen in de meeste gevallen goede fietsverlichting. ”Dat heeft te maken met het ontbreken van openbare verlichting. Bovendien hebben de fietsers daar licht nodig om zelf goed te kunnen zien”, Martijn van Es van de Fietsersbond.

Nu de dagen korter worden, moet de fietser na een lange zomer er weer aan wennen om de fietsverlichting ook vroeg in de ochtend te gebruiken. De Fietsersbond, de ANWB, Team Alert en Veilig Verkeer Nederland voeren zaterdag in Utrecht campagne om dat te bevorderen. ”Laat je niet verrassen door de veranderde omstandigheden. Doe je licht aan. Elk jaar opnieuw herinneren we de fietser er aan”, aldus de Fietsersbond.

Uit onderzoek onder ruim 16.000 fietsers dat het CROW-Fietsberaad tussen december 2017 en januari dit jaar uitvoerde bleek dat 66 procent van de fietsers voor- en achterlicht had branden. Bij een vorige meting (2015/2016) was dat 64 procent. CROW-Fietsberaad is het kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden.

 

Print Friendly, PDF & Email