De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen tijd op twee plaatsen geëxperimenteerd met het beïnvloeden van fietsgedrag. En het blijkt te werken. Minder fietsers rijden door rood. En er wordt minder tegen de richting in gefietst. Later dit jaar beslist de gemeente over een vervolg op de experimenten om fietsen veiliger en prettiger te maken.

In een jaarlijkse enquête onder Rotterdammers geven de deelnemers fietsen in Rotterdam een zeven als rapportcijfer. Tegelijkertijd noemen zij gedrag van mede-fietsers al twee jaar als een grote ergernis. Daarom is de gemeente begonnen met experimenten om het gedrag positief te beïnvloeden. Rotterdam wil fietsen in Rotterdam nog aantrekkelijker maken. Sinds 2015 zijn verschillende verbeteringen ingevoerd. Er kwamen onder meer fietsenrekken op straat, comfortabeler fietspaden en kortere wachttijden voor verkeerslichten. Nu onderzoekt de gemeente dus ook of fietsers tot veiliger en prettiger gedrag te bewegen zijn.

Het eerste experiment ging over door rood fietsen; dat vond plaats in juni op het Eendrachtsplein. Bij het kruispunt fietst ruim een kwart van de fietsers door rood. Twee borden met teksten zijn gebruikt om fietsers op de risico’s en gevaren te wijzen. En dat werpt zijn vruchten af. Bij het bord dat op de risico’s wijst nam het aantal roodfietsers af met 49,7 procent. Bij het bord met de sociale norm was de daling 48,7 procent. Er is aanvullend onderzoek nodig om te kijken of dit effect op de lange termijn aanhoudt.

Het tweede experiment in juni en juli ging over spookfietsen; tegen de richting in rijden op het fietspad. Voor het experiment zijn grote pijlen met de goede rijrichting op het wegdek aangebracht. Fietsers die de goede kant op reden zagen een duimpje omhoog, fietsers die tegen de richting in gingen, zagen een duimpje omlaag. Een speciaal verkeerslicht ging branden als je op de verkeerde weghelft fietste. Ook was de oproep ‘Roep boe tegen spookfietsers’ te zien. Gedurende 25 dagen zijn 353.190 fietsers geobserveerd. Het resultaat van de interventies was elf procent – bijna vijftig – minder spookfietsers per dag. Het probleem kan dus met relatief simpele, goedkope maatregelen teruggedrongen worden.

Later dit jaar volgen experimenten tegen het gebruik van de smartphone op de fiets en fietsen zonder verlichting. Daarna besluit de gemeente of deze interventies voor herhaling vatbaar zijn.

Print Friendly, PDF & Email