De stakingsbereidheid onder de werknemers in het streekvervoer was donderdag minimaal 85 procent. In het meerendeel van het land lag het streekvervoer volledig plat. ”Slechts op een enkele locatie reed donderdagochtend vroeg nog een bus uit, maar die bussen werden vrij snel weer binnengehaald”, zegt Paula Verhoef, landelijk cao-onderhandelaar namens FNV Streekvervoer. In Rotterdam werd er onder meer door personeel van de RET gestaakt.

Verhoef vervolgt: ”De chauffeurs hebben vandaag met hun 24-uursstaking een heel duidelijk signaal afgegeven aan hun werkgevers. Ze willen nu echt concrete toezeggingen dat er wat aan de werkdruk wordt gedaan. Als werkgevers blijven weigeren inhoudelijk op de eisen van hun werknemers in te gaan dan sluit ik niet uit dat we vanaf 16 januari overgaan op regionale acties in het streekvervoer.”

De eerste stakers schreven zich donderdagochtend al vanaf half 5 ‘s ochtends in. Door het hele land verzamelden zij zich bij hun eigen lokale stalling. De stakers zijn boos omdat werkgevers in het streekvervoer weigeren afspraken te maken over het verminderen van de hoge werkdruk. Ook zijn ze niet bereid om hun werknemers een fatsoenlijke loonsverhoging te geven.

Paula Verhoef, onderhandelaar FNV Streekvervoer: ”Staken is voor niemand leuk, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Gelukkig kregen veel chauffeurs gisteren al veel steunbetuigingen van reizigers.”

Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies, zo stelt het FNV. Er werken 12.000 werknemers onder de cao Streekvervoer.

Print Friendly, PDF & Email