De gemeente Rotterdam, vervoersbedrijf RET en de gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag vullen het miljoenentekort aan dat is ontstaan bij de aanleg van de Hoekse Lijn. Deze metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland kost 90 miljoen euro meer dan de 427 miljoen die begroot was.

De uitbreiding van het Rotterdamse metronet zou al in september 2017 klaar zijn, maar dat wordt in het slechtste scenario eind 2018. De Metropoolregio betaalt ruim 27 miljoen mee aan de verbinding met als belangrijke voorwaarde dat de Hoekse Lijn definitief wordt doorgetrokken tot het strand van Hoek van Holland. De provincie Zuid-Holland legt hier aanvullend 20 miljoen voor op tafel.

Rotterdam legt 35 miljoen op tafel en de RET 27,5 miljoen. In ruil voor die bijdrage mag de RET vier jaar langer het railvervoer in de regio Rotterdam exploiteren. De railconcessie van de vervoerder wordt daarom verlengd tot 2030.

Een belangrijk deel van de overschrijding is ontstaan door de vertraging bij de aanleg. Elke maand dat de lijn niet rijdt, kost drie miljoen extra omdat het vervangend busvervoer fors wordt gesubsidieerd. De Hoekse Lijn vervangt de spoorlijn die jaren door de NS werd geëxploiteerd.

Problemen met de spoorbeveiliging zijn onder meer reden voor de uitloop. ,,Er ligt een aantal bruggen op het traject waarbij de beveiliging complex is”, zegt wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit) van Rotterdam.

Grote projecten als het Centraal Station en de RandstadRail werden wel binnen budget en planning opgeleverd. Rotterdam gaat daarom onderzoeken wat er nu anders is gegaan. Donderdag presenteert de gemeenteraad een eigen onderzoek naar de Hoekse Lijn.

Print Friendly, PDF & Email

Reageer op dit artikel

Bron: ANP

Elke avond het laatste nieuws uit Rotterdam? Gratis abonneren!