Grote groei elektrische fietsen verwacht

21 April 2018, 12:08 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

In het mobiliteitsbeleid van gemeenten ontstaat een kloof tussen Randstad en platteland. Waar in de grote steden wordt ingezet op vernieuwende vervoersconcepten heeft daarbuiten de auto de komende vier jaar nog vrij spel. Dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur en Advies- en ingenieursorganisatie Arcadis, ingevuld door ruim 650 (beleids-)ambtenaren, bestuurders en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, allen werkzaam in het ruimtelijk domein.

De verwachte groei van het aantal (elektrische) fietsen misschien wel het opvallendste signaal uit het onderzoek. De aanleg van fietsvoorzieningen heeft, blijkens de antwoorden, overal de hoogste prioriteit vooral in de stad.

De beleidsambtenaren werden ondervraagd over ontwikkelingen in de mobiliteit in de komende vier jaar. Bijna de helft (48 procent) van de respondenten voorziet dat het autogebruik in die periode blijft stijgen. Meer dan een derde (38 procent) rekent er ook nog eens op dat het autobezit verder zal toenemen.

Gebrek aan bestuurlijke daadkracht en financiële instrumenten staan vaak verduurzaming van het vervoer in de weg. Ook voorziet een meerderheid dat de economische ontwikkeling en het draagvlak voor verdere verstedelijking door die gebrekkige bereikbaarheid worden bedreigd. En die zelfrijdende auto, toonbeeld van nieuwe, duurzame mobiliteit? Die verwacht een meerderheid de komende vier jaar nog niet.