Havenbedrijf gaat verder Duits achterland in

8 March 2018, 13:17 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Havenbedrijf gaat verder Duits achterland in

Noordrijn-Westfalen (NRW) en Havenbedrijf Rotterdam gaan samenwerken om de logistieke verbindingen tussen de grootste haven van Europa en het Duitse achterland verder te optimaliseren. Tijdens zijn werkbezoek aan Rotterdam vandaag gaf Hendrik Wüst, verkeersminister van de Duitse deelstaat, het startschot voor gesprekken over een havenovereenkomst. Wüst voerde tijdens zijn bezoek gesprekken met onder andere Allard Castelein (CEO Havenbedrijf Rotterdam) en Emile Hoogsteden (Vice President, Director Containers, Breakbulk and Logistics). De verwachting is dat de overeenkomst na de zomer van 2018 wordt ondertekend.

Met een aandeel van 60% is Rotterdam de belangrijkste zeehaven voor NRW. In 2017 steeg de containeroverslag van de Rotterdamse haven met 12,3% ten opzichte van 2016. De totale goederenoverslag groeide in 2017 met 1,3%. De haven zette de groeitrend van 2016 hiermee voort. In 2017 werd er in totaal 467 miljoen ton vervoerd via Rotterdam. Tegenover deze toename van het aantal vervoerde containers stonden afnames van het vervoer van droog massagoed van 2,6% en nat massagoed van 4,1%. Breakbulk (Roll-on/Roll-off en overig stukgoed) steeg met 7%.