Havenbedrijf moet smeltroutes weigeren

27 August 2018, 16:39 uur
Haven
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Door het smelten van het poolijs maken steeds meer rederijen gebruik van de Noordelijke IJszee, die de Atlantische- met de Grote Oceaan verbindt. Het lijkt een commerciële route te worden dankzij de smelt, die een gevolg is van de klimaatverandering.
Maar de gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam vindt dat klimaatverandering nooit mag lonen. Bovendien: schepen die op stookolie varen, stoten vervuilende roetdeeltjes uit die daarna op het poolijs terechtkomen. Het ijsoppervlak wordt minder wit, weerkaatst minder zonlicht en warmt daardoor op.
Dit versterkt de smelt, schrijft Ruud van der Velden aan het nieuwe stadsbestuur en aan milieuwethouder Arno Bonte in het bijzonder.

‘’De Rotterdamse haven is de grootste zeehaven van Europa en met afstand de grootste containerhaven op het continent. Het is daarom een kwestie van tijd voordat een schip zich aandient de haven in te willen varen die op commerciële basis gebruik heeft gemaakt van de noordoostelijke doorvaart. Wij vinden dat het Havenbedrijf Rotterdam deze schepen de toegang tot de haven moet weigeren. Als stad hebben wij de energietransitie omarmd en daarom moeten wij ook onze verantwoordelijkheid nemen voor negatieve effecten op milieu en klimaat elders in de wereld’’, aldus Van der Velden, die weet dat havenwethouder Adriaan Visser en milieuwethouder Arno Bonte elkaar op dit soort onderwerpen meer dan eens behoorlijk in de haren hebben gezeten.