Havenverblijftijd wordt straks ingekort

23 March 2018, 00:03 uur
Haven
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Het Havenbedrijf Rotterdam start met de aanleg van infrastructuur voor de Container Exchange Route, die diepzeecontainerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar verbinden. Doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren.

“De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan’’, zegt Ronald Paul van het Havenbedrijf. ‘’Met de CER introduceert het Havenbedrijf een compleet nieuw, geavanceerd en uniek systeem. De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verder verbetert”.
De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van € 175 miljoen gemoeid.

Het Havenbedrijf heeft de aannemerscombinatie KWS Infra B.V. & Van Hattum en Blankevoort B.V. gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Het consortium start in 2018 met de aanleg van de rijbaan. De planning is dat de CER eind 2020 volledig gereed en operationeel is.



V.l.n.r. Jeroen Steens (HbR) en Ronald Paul (HbR) en Peter van Voorden (Van Hattum en Blankevoort) en Pieter Ahsman (KWS Infra).