Historische trams rijden weer

27 April 2018, 12:23 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De drie historische trams van Lijn 10 rijden vanaf zaterdag 28 april weer door Rotterdam. Nieuw is dat de trams een stukje langs de Rotte rijden en door Crooswijk.
De oude vierasser-trams (uit 1931) maken al meer dan 25 jaar hun toeristische rondjes door Rotterdam. Ze gaan langs veel 'eyecatchers', zoals de Markthal, het Centraal Station en historisch Delfshaven. Vanwege werkzaamheden aan de Coolsingel rijdt de tram dit jaar een iets ander traject. Nieuw is het stuk langs de Linker Rottekade, via de Crooswijkseweg, naar de Boezemweg en het Oostplein.

Dienstregeling
Begin- en eindpunt van Lijn 10 is het Willemsplein (bij de Spido), maar net als bij gewone trams kun je bij alle haltes van de lijn op- en afstappen.
De historische trams rijden dit jaar tot 28 oktober, op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In juli en augustus kunnen reizigers zelfs zes dagen in de week (niet op maandag) opstappen. De trams vertrekken tussen 11.00 en 16.30 uur ieder halfuur van het Willemsplein. Een rit duurt zo’n 65 minuten. Een dagkaart voor Lijn 10 waarmee je de hele dag mag in- en uitstappen kost 9 euro. Kinderen en senioren betalen 7 euro.

Zaterdag geeft bekende Rotterdammer Simon Stokvis het startschot voor de eerste rit van Lijn 10 in 2018. Iedereen is welkom vanaf 10.20 uur op het Willemsplein.

Open dag museum
De ritten van Lijn 10 zijn een initiatief van stichting Romeo. Deze beheert ook het Trammuseum aan de Kootsekade (Hillegersberg). Op zaterdag 5 mei houdt het museum een open dag. Bezoekers (volwassenen) betalen 5 euro. In het trammuseum staan een zestigtal paardentrams en elektrische trams van bijna alle typen die sinds 1879 op Rotterdamse rails hebben gereden. Ook een metrotreinstel en een autobus maken deel uit van de collectie. Nieuwe aanwinsten van het museum zijn de oudste Rotterdamse metro en een RET-autobus uit 1948.

Oud metrostel en bus
Het metrotreinstel is het enig overgebleven exemplaar van het allereerste type dat de RET in 1966 heeft aangeschaft voor het begin van de Rotterdamse metro (in 1968). Het treinstel is vorig jaar opgeknapt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de metro. In de metro is een kleine expositie ingericht over 50 jaar metro in Rotterdam.

In het trammuseum is ook RET-autobus 223 te bezichtigen. Deze bus van het merk Saurer werd in 1948 in Zwitserland gebouwd en is de oudste bewaard gebleven Rotterdamse autobus. Deze bus wordt momenteel gerestaureerd.