Als aan het einde van dit jaar het tijdelijke station van Hoek van Holland-haven gereed is, zullen daar vandaan winterse wandelaars met bussen naar het strand worden gebracht. Die noodmaatregel zal ook de winter daarop (2020) van kracht zijn, maar als het dan eenmaal voorjaar 2021 is rijdt de Hoekse Lijn door aan het strand. Het is een achterstand van twee jaar. Om die reden stapte wethouder Pex Langenberg eerder dit jaar op.

Wethouder Adriaan Visser, die het Hoekse Lijn-project aan zijn al niet geringe portefeuille zag toegevoegd, presenteerde vandaag het definitieve ontwerp van de laatste twee kilometer van de omstreden spoorlijn, waarvan 248 meter tunnel door de duinen. Het is een enkelvoudige en in de richting van het strand verhoogde spoorlijn om de zandverstuivingen te tackelen. Er zullen ook windschermen worden aangebracht.

Extra procedures, extra veiligheidsmaatregelen en het aanbrengen van ballastmatten hebben mede de vertraging van de servicelijn in de hand gewerkt. Maar de belangrijkste oorzaak is het extra jaar dat de Hoekse Lijn zelf als achterstand opliep. Die oplevering staat trouwens ook nog steeds onder druk ten gevolge van problemen met de beveiligingssoftware en het ontbreken van documenten.

Het doortrekken van de Metro naar het strand was begroot op bijna 60 miljoen euro. Dat wordt 15 miljoen meer. Die meerkosten worden zo goed als zeker gedekt door een subsidie van 20 miljoen door de provincie Zuid-Holland. Provinciale Staten nemen daarover eind juni een besluit.

Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter